ایران نیوز

یکشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان ,داعش وعراق

کوردانه:سرتیترخبرها:مسمومیت غذایی 530 نظامی ترکیه,شکست حملات ارتش ترکیه برای اشغال مناطق کانی ماسی و متینا,کشته شدن مسئول ارشد رسانه‌ای داعش در افغانستان ,نیروهای پیشمرگە حملە داعش در دوزخورماتو را در هم شکستند,گذرگاه مرزی «الولید» بین عراق فدرال و سوریه آزاد شد,کشته شدن 180 تروریست داعش توسط جنگنده های روسی, مقام سعودی: عربستان به ترکیه اجازه تاسیس پایگاه نظامی نمی‌‌دهد,کشته شدن 45 تروریست داعش در رقا,تداوم عملیات "نبرد بزرگ" برای آزادسازی چهار محله دیگر در شهر رقا,تداوم پیشروی نیروهای عراقی در موصل, 43 حمله هوایی جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش, کشته شدن 4 سرباز آمریکایی در افغانستان,ارسال 130 کامیون کمک‌های تسلیحاتی آمریکا برای نیروهای مبارز سوریه دمکراتیک,تحکیم روابط بین یه په گه و آمریکا
تحکیم روابط بین یه په گه و آمریکا 

نیروهای آمریکایی و یه په گه به منظور تحکیم روابط دوجانبه توافقنامه نظامی مشترک به امضا می رسانند.
یک منبع از اداره دولت آمریکا در این باره اعلام داشت؛ توافقنامه نظامی بین نیروهای یه په گه در غرب کوردستان و واشنگتن برای مدت 10 سال به امضا رسیده که شامل تداوم تجهیز نیروهای یه په گه از سوی دلت آمریکا و انجام عملیاتهای نظامی مشترک بین آنها می باشد.
دراین توافقنامه آمده است که نیروهای مبارز کورد یگانه همپیمان دولت آمریکا و نیروی مقابله با تروریسم در منطقه می باشند و واشنگتن نیز در راستای تشکیل یک ارتش نیرومند در غرب کوردستان و شمال سوریه به حمایت کامل از آنان پرداخته و نقش اساسی ایفا خواهد کرد.
براساس این توافقنامه آمریکا پایگاههای نظامی خود در مناطق تحت کنترل مبارزان کورد روژاوا را باقی گذاشته و از شرایط منطقه برای تاسیس یک اقلیم مستقل در غرب کوردستان استفاده خواهد کرد.
در این توافقنامه همچنین آمده است که اداره دولت آمریکا در این راستا اقدام به اعزام نیروهای مشاور به روژاوای کوردستان برای آموزش و تعلیم کادرهای اداری در همه ابعاد و زمینه ها خواهد کردو پیشتر نیز واشنگتن اقدام به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی مورد نیاز برای مبارزان کورد روژاوا کرده است.
ارسال تجهیزات نظامی برای مبارزان کورد روژاوا در حالی است که دولت ترکیه چندین بار به همکاریهای بین دولت آمریکا و نیروهای مبارز کورد غرب کوردستان اعلام نارضایتی کرده است.

ارسال 130 کامیون کمک‌های تسلیحاتی آمریکا برای نیروهای مبارز سوریه دمکراتیک 

با اینکه بیش از یک ماه از موافقت دونالد ترامپ برای ارسال سلاح برای نیروهای مبارز کورد روژاوا نمی‌گذرد اما در این مدت 348 کامیون پر از سلاح به مناطق تحت تسلط نیروهای دموکراتیک کورد ارسال شده است.
به گزارش خبرگزاری میزان،در ادامه کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به نیروهای مبارزکورد سوریه، خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده است که آمریکا در 10 روز گذشته 130 کامیون پر از سلاح‌های سبک و نیمه‌ سنگین به نیروهای دموکراتیک کورد روژاوا داده است.

خبرگزاری آناتولی در این مورد نوشته است که روز جمعه (دیروز) 50 کامیون پر از سلاح از راه عراق فدرال وارد استان «الحسکه» شده و 60 کامیون نیز در روز 5 ژوئن و 20 کامیون نیز در 12 ژوئن گذشته وارد مناطق تحت تسلط نیروهای مبارز کورد در روژاوا شده است.

آناتولی در ادامه می‌نویسد که طبق بیانیه‌های وزارت دفاع آمریکا در این کامیون‌ها تفنگ، مسلسل، آر پی چی، خمپاره انداز، دوربین‌های دید در شب و تک تیرانداز وجود دارد.

ارسال این سلاح‌ها در حالی است که دولت ترکیه به شدت منتقد این اقدام آمریکاست و حزب اتحاد دموکراتیک را در ارتباط با پ.ک.ک و تروریستی می‌داند.

نیروهای مبارز کورد روژاوا با محوریت نیروهای اتحاد دموکراتیک، عملیات آزادسازی الرقه را از تاریخ 6 ژوئن با پشتیبانی آمریکا آغاز کرده‌اند.

 کشته شدن 4 سرباز آمریکایی در افغانستان 

یک مقام نظامی افغان گفت روز شنبه دست کم چهار سرباز آمریکایی ظاهرا در حمله‌ای از طرف یک سرباز افغان در یک پایگاه نظامی در شمال افغانستان به ضرب گلوله کشته شدند.

سخنگوی ارتش افغانستان گفت: «یک سرباز افغان داخل این پایگاه چهار سرباز آمریکایی را به ضرب گلوله کشت. ما سرگرم تحقق درباره این حادثه هستیم

فرماندهی نظامی آمریکا در کابل اعلام کرد از وقوع این حادثه در اردوگاه شاهین مطلع شده است. این پایگاه مقر لشکر دویست و نهم ارتش افغانستان در شهر مزار شریف در شمال افغانستان است. فرماندهی نظامی آمریکا در کابل به جزئیات بیشتری درباره این حادثه اشاره نکرد.

 43 حمله هوایی جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 

جنگنده های ائتلاف ضد داعش در دور تازه ای از حملات هوایی علیه این گروه 43 حمله انجام داده اند.
نیروی ضربت مشترک که هدایت عملیات نظامی را بر عهده دارد با صدور بیانیه ای اعلام کرد10حمله هوایی در عراق فدرال  بوده که شامل حمله به مواضع تروریستها در مناطق موصل، کسک ، راوه ، سامرا و تلعفر وهدف قرار دادن چهار واحد ازتروریست های گروه داعش و انهدام انواع تجهیزات و زیرساخت های این گروه بود.
این بیانیه افزود چند ساختمان داعش در غرب موصل و یکی از سنگرهای آن و یک سامانه سلاح های سنگین و هفت خودرو نیز در حملات هوایی منهدم شد.
همچنین نیروهای ائتلاف اعلام داشتند 33 حمله هوایی را علیه مقرات و پایگاههای داعش در مناطق رقه ، البوکمال ودیرالزور سوریه علیه تروریست ها انجام داده اند.

تداوم پیشروی نیروهای عراقی در موصل 

در ادامه عملیات آزادسازی کرانه راست موصل، دو محله دیگر از لوث تروریست‌های داعش آزاد شد.
نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود دو محله الشفاء و الزنجیلی در شمال موصل قدیم را از لوث تروریست‌های داعشی آزاد کردند و وارد بیمارستان الجمهوری شدند.
 فرماندهی عملیات  آزادسازی نینوا روز شنبه از آغاز عملیات آزاد سازی مناطق باقی مانده در کرانه راست موصل خبر داد. از سوی دیگر نیروهای عراقی در ادامه عملیات آزادسازی شهرستان البعاج، دو روستای رمبوس الشرقیة و رمبوس الغربیة در شمال این شهرستان در غرب منطقه القیروان واقع در غرب موصل را کاملا آزاد کردند.
نیروهای عراقی همچنین از آغاز عملیات آزادسازی روستای العدنانیه در شمال البعاج خبر دادند.
عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در عراق فدرال، از 26 مهر 1395 و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق فدرال و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای پیشمرگه کوردستان آغاز شد و نیروهای عراقی بعد از حدود 100 روز شرق موصل را به‌طور کامل آزاد کردند.
نیروهای عراقی عملیات آزادسازی بخش غربی موصل را از یکم اسفند 1395 شروع کردند و این عملیات همچنان ادامه دارد.

تداوم عملیات "نبرد بزرگ" برای آزادسازی چهار محله دیگر در شهر رقا

درگیری‌ها در چهار محلەی رقا در حالی ادامه دارد که افراد داعش برای حفظ مواضعشان به شدت سماجت می‌کنند. نیروهای سوریه دمکراتیك با این وجود به پیشروی به سوی محلات تحت اشغال ادامه داده و شمار بیشتری از غیرنظامیان را آزاد کردەاند. جوانان رقا هم با شرکت در دورەهای آموزشی در فکر تأمین امنیت شهرشان پس از پایان داعش هستند.
نیروهای سوریه دمکراتیک در دوازدهمین روز نبرد بزرگ پس از آزادسازی چهار محله در شهر رقا در حال تلاش برای کنترل چهار محله دیگر هستند. از شب گذشته تاکنون محلەی "البیاترا" واقع در ضلع شرقی رقا صحنه درگیری‌های سنگین با افراد داعش بوده است. هنوز از تلفات داعش در این محله خبری در دست نیست اما یک مبارز یگان‌های مدافع زنان جان خود را از دست داده است.
محلەی "البرید" در ضلع غربی رقا نیز امروز صحنه درگیری‌هایی شدیدی بود که طبق اطلاع منابع بومی به مرگ دستکم ۳۸ عضو داعش انجامیده است. همچنین دو دستگاه موتور سیکلت و خودروی بمب‌گذاری شدەی داعش توسط مبارزان منهدم شدەاند. مبارزان در همین محله دو کارگاه بمب‌سازی داعش را کشف و با اخذ تدابیر لازم منهدم کردەاند. گفته می‌شود در محلەی "البرید" دو مبارز نیروهای سوریه دمکراتیك نیز جان خود را از دست دادەاند. دو محلەی حطین و قادسیه در غرب رقا از دیگر محلاتی هستند که مرکز درگیری‌ها با داعش بودەاند. در این بین خبرگزاری هاوار تصاویری از دهها غیرنظامی رقا منتشر کرده که امروز توسط مبارزان به مناطق امن منتقل شدەاند.بیشتر این افراد را زنان و کودکانی شکل می‌دهند که در میانه درگیری‌ها در خانەهای خود حبس شده بودند و داعش اجازه خروج از شهر را به آنها نمی‌داد.

درگیری‌ها در رقا در حالیست که نهادهای مردمی دیگری در حال تلاش برای اداره شهر و حفظ امنیت آن پس از پایان داعش هستند.
  
کشته شدن 45 تروریست داعش در رقا 

مبارزان در محلات قادسیه، البرید، باتانیه و حطین ضربات مهلکی به تروریستهای داعش وارد کردند. 45 تبهکار از پای درآمدند و یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده و یک فروند پهباد جاسوسی تروریستها نیز منهدم شد.
"نبرد بزرگ" برای آزادی کامل شهر رقا در ۱۳مین روز خود هم‌چنان ادامه دارد. آخرین گزارش‌ها حاکی‌ست که تروریستها در محله قادسیه به مواضع مبارزان حمله کردند و درگیری شدیدی در این محله روی داد. مبارزان خودروی بمبگذاری شده تروریستها از راه دور منهدم کرده و یک هواپیمای جاسوسی را نیز منهدم نمودند.
در این درگیری‌ها دستکم 45 تروریست از پای درآمده که جنازه ۸ تن از آن‌ها به کنترل مبارزان درآمد. در این درگیری‌ها هم‌چنین یک قبضه دوشکای ۱۴.۵ همراه با مهمات آن، ۱۵ قبضه سلاح کلاشنیکُف و ۲۴ خشاب، ۱ قبضه سلاح ام-۱۶، ۱ قبضه قناسه، ۲ قبضه تیربار گرینوف، ۱ قبضه بازوکا، یک دستگاه موتورسیکلت و یک خودرو به کنترل مبارزان درآمد.
درگیری‌های شدید در محلات البرید، باتانیه، حطین و قادسیه مابین مبارزان ق.س.د و تروریستهای داعش همچنان ادامه دارد

 مقام سعودی: عربستان به ترکیه اجازه تاسیس پایگاه نظامی نمی‌‌دهد 

یک منبع مسئول سعودی گفت : که عربستان نیازی به پایگاه‌‌های نظامی ترکیه ندارد.
خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک منبع مسئول سعودی اعلام کرد که این کشور به ترکیه اجازه تاسیس پایگاه نظامی در خاک خود را نمی‌دهد. این منبع گفت : که عربستان نیازی به پایگاه‌‌های نظامی ترکیه ندارد و نیروهای مسلح و امکانات نظامی عربستان، در بهترین وضعیت هستند. وی افزود: عربستان در مبارزه با تروریسم و حمایت از امنیت و ثبات در منطقه شرکت می‌کند.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا در گفتگو با شبکه تلویزیونی "ار تی پی" پرتغال گفته بود: هنگامی که ما تصمیم به ایجاد پایگاه نظامی در قطر را گرفتیم، در همان زمان در دیدار با پادشاه عربستان پیشنهاد تاسیس پایگاه نظامی در خاک عربستان را نیز ارائه دادم.
کشورهای بحرین، عربستان، مصر و امارات و چند کشور عربی حدود دو هفته قبل در اقدامی هماهنگ قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر را اعلام کردند.
درپی این امر، کویت بار دیگر وارد میدان شد و برای میانجیگری به سه کشور عربستان، امارات و قطر رفت اما این میانجیگری نیز به نتیجه نرسید.

کشته شدن 180 تروریست داعش توسط جنگنده های روسی 

وزارت دفاع روسیه از حملات هوایی موفقیت آمیز به مقر تروریست‌های داعش در سوریه خبر داده است.
ارتش روسیه روز شنبه از حملات هوایی موفقیت آمیز به مقر تروریست های داعش در دیر الزور سوریه خبر داده است.
وبگاه شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه اعلام کرده است که در این حمله‌های هوایی 2 فرمانده ارشد داعش و 180 تروریست وابسته به آن‌ها به قتل رسیده‌اند.
بنابر اطلاع وزارت دفاع روسیه، این حملات در تاریخ ششم و هشتم ماه ژوئن صورت گرفته است.
در این گزارش به نابودی 16 وسیله نقلیه و خودروی زرهی تروریستهای داعش و یک انبار مهمات در جریان این حملات هوایی اشاره شده است.

گذرگاه مرزی «الولید» بین عراق فدرال و سوریه آزاد شد 

رسانه های عراقی از آزادسازی گذرگاه مرزی الولید توسط نیروهای امنیتی عراق فدرال خبر دادند.
منابع امنیتی عراق فدرال اعلام کردند که گذرگاه مرزی الولید را از یوغ تروریست های داعش آزاد کردند.
نیروهای امنیتی عراق فدرال نوار مرزی این کشور، سوریه و اردن را به کنترل خود درآوردند. آزادسازی این منطقه در عملیات گسترده ای موسوم به الفجر الجدید صورت گرفت.
در این عملیات، علاوه بر نیروهای امنیتی عراق فدرال، نیروهای مرزبانی و عشایر عراق فدرال نیز حضور داشتند و جنگنده های ارتش و ائتلاف بین المللی مقابله با داعش نیز این عملیات را پشتیبانی می کردند.

نیروهای پیشمرگە حملە داعش در دوزخورماتو را در هم شکستند 

نیروهای پیشمرگە کوردستان حملە عناصر سازمان تروریستی داعش را در اطراف دوزخورماتو در هم شکستند.
این حملە ساعت ٤ بامداد امروز یکشنبە ٢٨ خردادماه، از سوی تعدادی از عناصر مسلح سازمان تروریستی داعش  و در نزدیکی فرودگاه نظامی صدیق واقع در روستای حلیوە غربی صورت گرفتە است.
فاروق احمد، مسئول ادارە امنیت دوزخورماتو در این باره گفت: "پیشمرگەهای لشکر ١٦ نیروهای پیشمرگە حملە نیروهای داعش را در هم شکستە و سە عنصر انتحاری این گروه نیز خودرا منفجر کردەاند.

در این درگیری یک پیشمرگە دچار جراحات سطحی شدە است.


نظامیان آمریکا کشته شدن مسئول ارشد رسانه‌ای داعش در افغانستان را تائید کردند.
مقام های ارشد ارتش آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که «جواد خان» سوم ژوئن سال جاری در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در افغانستان کشته شده است.
«جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفته است که کشته شدن جواد خان، فعالیت داعش را مختل و مانع حملات این گروه در سطح بین‌المللی خواهد شد. در این بیانیه همچنین آمده است که در حمله هوایی نظامیان آمریکایی، مرکز رسانه‌ای و تبلیغاتی داعش نیز در ولسوالی اچین از بین رفته است.
به گزارش مقام‌های ارشد نظامی آمریکا در جریان عملیات های نظامی طی ۱۰ ماه گذشته چند عضو ارشد داعش در افغانستان کشته شده‌اند. 


شکست حملات ارتش ترکیه برای اشغال مناطق کانی ماسی و متینا 

ارتش ترکیە از شب گذشتە درصدد اشغال عرصەهای کانی‌ماسی و متینا در اقلیم کوردستان است. گریلاهای ه.پ.گ/یژستار پاسخ دندان شکنی بە تعرض ارتش ترکیە نشان دادە و پانزدە نظامی را از پای درآوردەاند.
گزارشهای تکمیلی از عرصە درگیری حاکی از زخمی شدن ۶ نظامی دیگر ترکیە حکایت دارند. اعلام شد کە نیروهای مخفی ارتش ترکیە وارد هر دو بخش رودخانە زاپ در اقلیم کوردستان شدەاند.
ارتش ترکیە در منطقە چلە نیز درصدد نفوذ بە خاک اقلیم کوردستان است. نظامیان ترکیە در عرصە کانیماسی و متینا خواهان نفوذ بە خاک اقلیم کوردستان بودند و با پاسخ‌های کوبندە گریلایی مجبور بە عقب نشینی شدند.
از سوی دیگر نظامیان ترکیە در مرزها از ترس حملات گریلایی اقدام بە شلیک کورکورانە و خمپارانەباران اطراف خود می‌کنند. گزارش شدە کە تعدادی از خانەهای ساکنان شهرک کانی ماسی و روستاهای مسیحی نشین در منطقە کە نیروهای پیشمرگە در آنان اسکان دادە شدەاند هدف توپبارانهای ارتش ترک قرار گرفتەاند.

اعلام شد کە در آخرین گام ارتش ترکیە متحمل پانزدە کشتە و ۶ زخمی شدە و نظامیان آن پا بە فرار گذاشتەاند.



530 نفر از نظامیان در شهر مانیسای ترکیه شنبه شب در پی صرف شام مسموم شده و به مراکز درمانی منتقل شدند.
این نظامیان جزو عوامل تیپ آموزش پیاده نظام ارتش ترکیه در شهر مانیسا بودند که امشب بعد از صرف شام مسموم شده و به مراکز درمانی انتقال یافتند.
سلجوق اوزداغ نماینده مردم مانیسا در مجلس ترکیه در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان خبر مسمومیت این نظامیان گفت: برای رسیدگی به وضعیت این نظامیان در داخل پادگان آموزشی چادرهای امدادی برپا شده و مداوای آنها آغاز شده است.
فکری ایشیک وزیر دفاع ملی ترکیه و برک مرسینلی استاندار مانیسا نیز به در پی مسموم شدن این نظامیان به وسیله بالگرد به پادگان محل استقرار این نظامیان عزیمت کردند.
مسمویت این نظامیان که چهارمین مورد از مسمومیت غذایی نظامیان ترکیه در دو ماه گذشته محسوب می شود، موجب نگرانی مقامات نظامی ترکیه شده است. در سه نوبت قبلی در مجموع 188 نفر مسموم شده بودند.
در پی رخداد این تعداد مسمومیت نظامیان، 19 نفر از عوامل مرتبط با تهیه و توزیع غذا در بین این نظامیان بازداشت شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر