ایران نیوز

پنجشنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۹۶

وضعیت بلاتکلیفی یک شهروند کرد بعد از ١١ سال از صدور حکم اعدام

یک شهروند کرد اهل شهرستان "اسلام آبادغرب" که ١١ سال پیش در دادگاهی حکم اعدام گرفته است، تا به امروز در وضعیتی بلاتکلیفی‌ قرار دارد.
آژانس خبررسانی کُردپا، این شهروند اسلام آبادی، یازده سال پیش طی محاکمه در دادگاهی به اتهام همکاری در قتل به اعدام محکوم شد که تا به امروز این حکم اجرائی نشده و در وضعیتی بلاتکلیفی نگه داشته شده است.
"یحیا فیروزی" اهل ‌شهرستان اسلام آبادغرب از توابع کرمانشاه و ٢٨ ساله، مشخصات فرد مذکور می‌باشد.
سازمان حقوق بشر ایران در این رابطه اعلام کرده است: یحیا فیروزی در سال ١٣٨٥ شمسی که تنها ١٧ سال داشته است به اتهام همکاری در قتل بازداشت و طی پروسه محاکمەاش محکوم به اعدام می‌شود.
فیروزی در دادگاه اولیه، به همراه برادرش به اتهام همکاری در قتل به ١٥ سال زندان محکوم می‌شوند. اما بعدا و در دیوان عالی ایران اتهام مذکور به مشارکت مستقیم در قتل تغییر کرده و حکم اعدام برای یحیا فیروزی صادر می‌شود.
خانوادەی فیروزی به علت فقر توان اختیار وکیل برای فرزندشان را نداشتەاند.
ایران به عنوان یکی ازاعضای "میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی" و نیز " کنوانسیون حقوق کودکان" متعهد است به اعدام نکردن افراد زیر ١٨ سال و عدم نقض این معاهدات بین‌المللی.
با این اوصاف بر اساس گزارشات متعدد سازمان‌های حقوق بشری ایران یکی از کشورهای ناقض این تعهدات و از جمله کشورهایی‌ است که اقدام به صدور حکم اعدام برای افراد زیر هجده سال می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر