ایران نیوز

شنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۹۶

RMMK: رفراندوم بیانی از حقوق خودحاکمیتی مردم کُرد "باشوور" است

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیه‌ای از همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق استقبال کرد.
آژانس خبررسانی کُردپا، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان بیانیه‌ای را در رابطه با برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق منتشر نمود.
در این بیانیه، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از رئیس و مسئولان عالی حکومت اقلیم و نیز از سران و مقامات احزاب و سازمان‌های سیاسی اقلیم کُردستان درخواست می‌نماید تا با تسریع در رفع اختلافات موجود، جهت بازگشایی و فعال سازی مجدد پارلمان کُردستان به مثابه منبع و مرکز قانونگذاری و قانونمندی و جلوه‌ی مدنیت و دموکراسی کُردستان باشوور، اقدام لازم و عاجل را به عمل آورند.
متن این بیانیه عیناً درپی می‌آید:
حق تعیین سرنوشت و حق برگزاری همه پرسی و انتخاب خودمختارانه حقوق خودحاکمیتی مستقل جزو حقوق بنیادی و گسست ناپذیر و غیر قابل انکار مردم کرد "باشوور" است.
هر قوم و نژاد و ملتی دارای حقوق بنیادی تضمین کننده تامین کرامت و برابری ارزشی و آزادی است که تجلی آن مختاریت در تعیین وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خودحاکمی است. به بیانی دیگر اساسی‌ترین مصادیق حقوق بشر آن بخش از حقوق و آن قسم از آزادی‌های سیاسی و مدنی است که مردم هر جامعه‌ای از طریق آن باید بتوانند در تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود، در شکل گیری قدرت سیاسی، در برپایی نظام سیاسی مورد دلخواه، در ایجاد ساختارهای لازم جهت اداره امور جامعه خویش و در نظارت بر عملکرد مسولان حکومتی و دولتی، مشارکت دموکراتیک داشته باشند. از اینرو مردم کُرد باشوور نیز بسان دیگر اقوام و ملت‌ها باید از حق تعیین و تقریر در سرنوشت خود و از اراده آزاد و انتخاب خودمختارانه حقوق خودحاکمیتی مستقل برخوردار باشد و تضمین و تامین این حقوق می‌بایست مورد حمایت جدی و همه جانبه‌ی مردمان آزاده و آزادگان دنیا و وجدان همیشه هشیار جهان قرار بگیرد.
سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان حق تعیین سرنوشت و حق خودحاکمیتی و حق برگزاری رفراندوم برای اعمال این حقوق را از جمله حقوق بنیادی گسست‌ناپذیر، غیرقابل انکار و مسلم مردم کُرد باشوور کردستان "اقلیم کردستان عراق" می‌داند . این سازمان معتقد است ملت کُرد با ابراز اراده واقعی خود در فرایندی دمکراتیک و از طریق یک همه پرسی آزاد و دمکراتیک و قانونمند می‌تواند به شکلی کاملا مسالمت آمیز و صلح جویانه به حقوق خودحاکمیتی خویش و حاکمیت بر سرنوشت خود دست بیابد.
از همین رو و در راستای درخواست برای دموکراتیزه شدن اصولی زیربنای فرایند همه پرسی پیش رو، و جلوه و رونمای دموکراتیک فرایند گزینش خود حاکمیتی مردم کردستان در باشوور، سازمان حقوق بشر کردستان به مانند نهاد مدنی "روژهه‌لات" از رئیس و مسئولان عالی حکومت اقلیم و نیز از سران و مقامات احزاب و سازمان‌های سیاسی اقلیم کُردستان درخواست می‌نماید تا با تسریع در رفع اختلافات موجود، جهت بازگشایی و فعال سازی مجدد پارلمان کُردستان به مثابه منبع و مرکز قانونگذاری و قانونمندی و جلوه‌ی مدنیت و دموکراسی کُردستان باشوور، اقدام لازم و عاجل را به عمل آورند. این سازمان در پایان، پایندگی، آزادی و آزادگی و صلح و پیروزی را برای مردم کُردستان خواستار و آرزومند است.

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶/ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷
شورای مدیریت سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر