ایران نیوز

شنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۶

احتمال ممنوعیت گفتن کلمه "کُردستان" در پارلمان ترکیه

NNSROJ: بر اساس پیشنویس اصلاح آیین نامه داخلی پارلمان ترکیه هر نماینده ای که دو کلمه "کُردستان" و "آمَد" در پارلمان ترکیه بر زبان آورد با جریمه نقدی مواجه خواهد شد.
رسانه های ترکیه گزارش کرده اند که دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی در خصوص اصلاح ۱۷ ماده از مواد آیین نامه داخلی پارلمان این کشور به توافق رسیده اند.

بر اساس توافق یاد شده و پیشنویس ارائه شده توسط این دو حزب هر نماینده ای که سوگند نمایندگی را ادا نکند حق نمایندگی اش ابطال و از ورودش به پارلمان ترکیه جلوگیری خواهد شد.

در صورت تصویب نهایی پیشنویس یاد شده احتمالا حق نمایندگی "لیلا زانا" از اعضای گروه نمایندگی حزب دموکراتیک خلق ها ابطال شود.

لیلا زانا موفقیت در ورود به ۲۶مین دوره پارلمان ترکیه هنگام ادای سوگند نمایندگی به جای اشاره به "ملت بزرگ ترک"، از "ملت بزرگ ترکیه" استفاده کرد و سوگند وی مورد قبول پارلمان ترکیه قرار نگرفت.

علی رغم درخواست ریاست پارلمان ترکیه از لیلا زانا برای ادای سوگند بر اساس پروتکل پارلمان وی تا این لحظه از اجابت این درخواست سرباز زده است.

وی در سال ۱۹۹۱ همراه با ۱۷ تن دیگر از همکارانش در حزب رنج خلق ها [HEP] و با شکستن تابویی ۶۰ ساله و با همکاری یک حزب سوسیال دموکرات ترک برای اولین بار به نمایندگی کُردها وارد پارلمان ترکیه شده بودند.

لیلا زانا در مراسم ادای سوگند پارلمان در آن سال هدبندی به سه رنگ سرخ، زرد و سبز به سر داشت و تنها به دلیل اضافه کردن جمله "این سوگند را برای برادری خلق کُرد و خلق ترک ادا می کنم" مصونیت پارلمانی وی ولی سلب شد و سه سال پس از آن تاریخ بازداشت و به اتهام تبلیغ برای حزب کارگران کُردستان و تلاش برای تجزیه کشور به شانزده سال زندان محکوم شد که پس از نزدیک به ده سال از زندان آزاد شد.

یکی دیگر از اصلاحات پیشنهاد شده توسط آک پارتی و م.ه.پ ممنوعیت بکار گرفتن دو کلمه "کُردستان" و "آمَد" در سخنرانی ها و نطق نمایندگان در پارلمان است. این پیشنویس پیشبینی کرده که در صورت تخطی نمایندگان از این ممنوعیت آنها به پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

"آمَد" نام کُردی شهر دیاربکر است و بیشتر شهروندان شمال کُردستان و این شهر این شهر را با نام کُردی آن می شناسند.

در این پیشنویس پیشنهادی همچنین استفاده از اصطلاحاتی چون "نسل کشی" و "قتل عام" در ارتباط با کشتار سیستماتیک و تبعید جمعی خلق ارمنی توسط امپراطوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول ممنوع کرده است.

ع.گ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر