ایران نیوز

سه‌شنبه، مهر ۱۱، ۱۳۹۶

اختلاف نظر مقامات و صاحب نظران ایرانی در مورد همەپرسی استقلال کردستان

روزنامە ابتکار چاپ تهران در شمارە روز سه‌شنبە ١١ مهرماه بە نظرات جداگانە مقامات و صاحب نظران سیاسی ایران در مورد همەپرسی استقلال کردستان پرداختە. ابتکار بە نقل از صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نوشتە‌است "برخورد قهرآمیز با این موضوع، کارکردی موقت دارد و به محض ایجاد بر شرایط مساعد، کردهای عراق همچنان به سمت و سوی استقلال گام می‌دارند".

ابتکار نوشتە است: مقامات ایرانی با ابراز نگرانی از بحث استقلال احتمالی کردستان عراق همواره بر حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید داشته و خواستار حل و فصل این مساله از طریق فرآیندهای سیاسی بوده‌اند. اما از سوی دیگر برخی از محافل دانشگاهی و کارشناسی ایران تاکنون مواضعی متفاوت در مورد بحث همه‌پرسی داشته و حتی تشکیل کشوری مستقل به نام کردستان را در دراز مدت به نفع منافع استراتژیک ایران دانسته‌اند.




بە گزارش این روزنامە، در همین راستا دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، طی گفت و گویی با «ابتکار» با تشریح شرایط تاریخی منطقه و همچنین وضعیت فعلی خاورمیانه، تنها راه حل برون رفت از نگرانی‌های ایجاد شده در ایران را توضیح داده و معتقد است که برخورد قهرآمیز با این موضوع، کارکردی موقت دارد و به محض ایجاد بر شرایط مساعد، کردهای عراق همچنان به سمت و سوی استقلال گام می‌دارند. 

ابتکار در ادامە نوشتە است کە این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین در مورد اینکه مواضع اخیرش در خصوص همه‌پرسی کردستان عراق با مخالفت شدید جناح‌های اصول‌گرا در داخل کشور روبرو شده است، می‌گوید: "فکر می‌کنم ایستادگی بر روی مواضع دموکراتیک و آزادی‌خواهانه دشوار است. با کمال تاسف باید گفت که اصول‌گرایان مخالفتشان با همه‌پرسی اقلیم کردستان قابل فهم است. معتقدم که باید حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شود. حقوق شهروندی تنها یک منشور با کلمات زیبا نیست، بلکه اصل بنیادین آن در حقیقت حق تعیین سرنوشت بوده و اگر ما این حق را برای مردم کردستان عراق به رسمیت نشناسیم، معلوم نیست حقوق شهروندی چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد".

k24- اربیل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر