ایران نیوز

یکشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۹۶

در راهبرد تازه آمریکا سپاه پاسداران در لیست ترور قرار خواهد گرفت

دونالد ترامپ احتمالا روز 20 مهر ماه راهبرد تازه و گسترش یافته آمریکا در قبال ایران را اعلام خواهد داد و آزمایش‌های موشکی ایران، حمایت از تروریسم و حملات سایبری را به آن اضافه خواهد کرد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، جمعه ۱۴ مهرماه گفته است که دونالد ترامپ در چارچوب تعیین راهبرد تازه آمریکا در قبال ایران، همه رفتارهای بد این کشور در نظر خواهد داشت.

ترامپ در نظر دارد در قبال ایران تنها به توافق هسته‌ای تکیه نکند و تمام رفتارهای ایران از جمله آزمایشهای موشکی و حمایت از ترورییسم را بسنجد.

رئیس جمهور آمریکا که خواهان لغو توافق هسته‌ای با ایران است بر پایبند نبودن تهران به روح برجام تاکید کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفته است توافق هسته‌ای تنها رفتار بد ایران نیست، بلکه آزمایش‌های موشکی، بی ثبات کردن منطقه،اصلی ترین دولت حامی تروریسم بودن، حملات سایبری و داشتن برنامه هسته ای غیرقانونی نیز جزو رفتارهای بد ایران هستند.

دولت آمریکا تاکنون تنها در چارچوب برنامه اتمی ایران با این کشور برخورد کرده و توافق هسته‌ای هم مبنای این سیاستگذاری بوده است.

اما ترامپ در صدد است راهبرد جامعی در قبال ایران اتخاذ کند که تمام رفتارهای ایران در منطقه را در بر گیرد.

به گفته سندرز، اکنون تیمی در حال بررسی این موضوع است و طی روزهای آینده طرحی را ارائه خواهند داد که پاسخگوی تمام مسائل باشد.

کاخ سفید سه ماه یکبار گزارشی درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام به کنگره آمریکا ارائه می‌دهد و تاکنون پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

اما به گفته ناظران سیاسی احتمال دارد ترامپ این بار از عدم پایبندی ایران به توافق هسته خبر دهد و اگر متن آن هم قابل اصلاح نباشد. سپاه پاسداران را در لیست سازمانهای تروریستی قرار خواهد داد.

اما یک مقام بلندپایه آمریکایی روز پنجشنبه به رویترز گفته بود، دونالد ترامپ تاییدیه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی را صادر نخواهد کرد و با این تصمیم عملا سرنوشت برجام را به کنگره واگذار خواهد کرد.

قرار است همزمان با این تصمیم، دونالد ترامپ راهبرد جامع آمریکا در قبال ایران را اعلام کند.

رییس جمهوری آمریکا که توافق هسته با ایران را یک شرمساری برای آمریکا دانسته گفته است نباید به ایران اجازه داد که به سلاح هسته ای دست یابد، حکومت ایران از تروریسم حمایت می کند، وخشونت، خونریزی و هرج و مرج را در سراسر خاورمیانه گسترش می دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره ارتباط آزمایش‌های موشکی با توافق هسته‌ای گفته است که تهران در چارچوب توافق هسته‌ای هیچ بندی برای محدود کردن توافق دفاعی‌اش را نپذیرفته است.

وی با دفاعی خواندن موشکهای ایران گفته است که موشک‌های بالستیک ما برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته نشده‌اند. علت اینکه ما آنها را آزمایش می‌کنیم بالا بردن دقت آنها است. اگر موشکی برای حمل سلاح هسته‌ای ساخته شده باشد نیازی به دقت وجود ندارد. در آن صورت فقط برد مورد نیاز است، چون این موشک‌ها بازداری لازم را ایجاد می‌کنند».

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز درگزارشی با استناد به منابع دیپلماتیک ایرانی و غربی که هویتشان عنوان نشده، مدعی شده است که ایران آماده مذاکره درباره بخش‌هایی از برنامه موشک‌های بالستیک خود است.

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با تکذیب گزارش رویترز گفته است ایران "برنامه های دفاعی موشکی را حق مسلم" خود می‌داند و آنها را ادامه خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر