ایران نیوز

دوشنبه، مهر ۱۷، ۱۳۹۶

گالبریت: مرحله انتقالی بعد از همه‌پرسی آغاز خواهد شد

پیتر گالبریت دیپلمات و سناتور پیشین آمریکا درباره موضع واشنگتن درباره همه‌پرسی استقلال کردستان اظهار داشت که دولت ترامپ هرگز نگفته است که همه‌پرسی را برگزار نکنید، تنها زمان آن را نامناسب دانسته است.
گالبریت به روزنامه «خبر ترک» گفته است که «آمریکا می‌داند در مدت زمان کوتاهی استقلال کردستان سر خواهد گرفت و همه ما به واقعییت پیوستن این هدف را خواهیم دید و اما برای من جای تعجب دارد که آمریکا تاکنون آن را به رسمیت نشناخته است».

وی که نقش فعالی در استقلال و استقرار بوسنی و هرزگوین داشته تصریح کرده است که «کردستان بر اساس نتیجه همه‌پرسی روز سوم مهر ماه اعلام استقلال خواهد کرد و مرحله آینده مرحله انتقالی خواهد بود و مدت آن هم به دولت عراق وابسته است و بارزانی از مدت دو سال سخن گفته است».

روزنامه خبر ترک که گالبریت را مشاور بارزانی معرفی کرده به نقل از وی درباره اقدام نظامی عراق علیه کردستان گفته است که «عراق همچین ارتشی ندارد و به هجوم داعش در سال 1393 به موصل اشاره کرده است».

در خصوص احتمال اقدامی نظامی ترکیه به خاطر کرکوک هم گفته است که «ترکیه همچنین کشوری نیست که در کشورهای دیگر اقدام نظامی کند و حتی در مورد دیپلماتهای به گروگان گرفته خود از سوی داعش در موصل همچین کاری نکرد».

در پاسخ نمونه قبرس و عملیات سپر فرات با خندیدن گفته است که «سپر فرات یک عملیات محدود بود. اما اگر ترکیه در روژآوا یا کرکوک عملیات نظامی انجام دهد باعث وقوع جنگ خواهد شد».
K24 - اربیل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر