ایران نیوز

چهارشنبه، آذر ۰۸، ۱۳۹۶

يک رسوايی ديگر برای ورزش جمهوری اسلامی

بازتاب منفی موضوع کشتی‌گیر ایرانی
وقتی گفتند باید ببازی دنیا روی سرم خراب شد
يک رسوايی ديگر برای ورزش جمهوری اسلامی
بر سر مربي مرد تيم زنان تايلند، روسري گذاشتند تا وارد ورزشگاه شود!!

بهارنیوز: هنوز چند روز از باخت اجباري و دستوري! كشتي گير ايراني در مسابقات جهاني، نمي‌گذرد كه اين بار در مسابقات آسيايي رشته كبدي زنان در گرگان، مربی تیم دختران کبدی تایلند مرد بود، در اقدامي خجالت‌آور و مايه آبروریزی، برای اینکه او را به سالن مسابقات راه بدهند، توسط مسوولان؛ روسری بر سرش کردند!

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که در بازی‌های کَبِدی قهرمانی زنان آسیا در گرگان که روز سه‌شنبه برگزار شد، سرمربی تیم ملی دختران تایلند “سامپراچ فونچو” که مرد بود، با هماهنگی حراست تربیت بدنی روسری به سر کرده تا بتواند وارد سالن ورزشی ویژه بانوان شود.

این رویداد بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران یافت و برخی از رسانه‌ها از آن با عنوان «رسوایی» یاد کردند.

پس از واکنش‌های فراوان، محمدرضا مقصودلو رییس فدراسیون کَبِدی ایران صبح چهارشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «مگر مربی تایلندی مقنعه سر دارد! یک عکاس به آن مرد تایلندی روسری می‌دهد تا به داخل سالن برود و سر کند و از او عکس بگیرد. این ماجرا شیطنت بود و با این کار می‌خواستند این بازی‌ها را زیر سؤال ببرند».

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا در گزارش خود که در آن به گفته‌های تماشاگران رقابت‌ها نیز استناد کرده، تاکید می‌کند که «حراست بر سر سر مربی مرد تیم دختران تایلند روسری کرد و بعد به او اجازه داد وارد سالن شود».

کَبَدی یا زو یک بازی و ورزش است که در ایران و هند و پاکستان رواج دارد. سال 2002 برای نخستین بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شد.

این بازی در گیلان “شیرین دودو”، در آذربايجان “شيرين زو”، در خراسان، گلستان و مازندران و گلپایگان “زو”، در میان عرب‌های اهواز به “اشطی طی” و در سیستان کبدی نامیده می‌شود.

بازتاب منفی موضوع کشتی‌گیر ایرانی
وقتی گفتند باید ببازی دنیا روی سرم خراب شد

علیرضا کریمی: گفتند به ما چه با اسراییل کشتی نگرفتی!

کشتی علیرضا کریمی آئینه وضعیت امروز ما است. نه روی حمایت از مظلوم داریم، نه افتخار شکست دادن ظالم. نه توجیهی برای افکارعمومی داریم و نه شجاعتی برای طرح آرمانهایمان. می خواستیم فیتیله را بی سرو صدا پایین بکشیم اما امان از فیتیله پیچ پرسروصدا.

علیرضا کریمی آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا، درباره حذف ناباورانه از رقابت های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان بدلیل مبارزه نکردن با نماینده اسرائیل و اینکه برای دومین مرتبه این اتفاق باعث شد از رسیدن به مدال طلای جهان در عین شایستگی بازبماند صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید:

این اتفاق نه تنها باعث لطمه روحی شدید به این کشتی‌گیر و بر باد رفتن زحمات چندین ماهه او در تمرینات تیم ملی شد بلکه باعث شد تیم ایران که با مدال طلای کریمی می‌توانست بر سکوی سوم جهان بایستد در نهایت در جایگاه هشتمی جهان قرار گیرد تا از این بابت نیز کشتی ایران شدیدا متضرر شود و کشتی‌گیر گمنام اسرائیلی ضمن گرفتن سکوی سومی از ایران، براحتی به مدال برنز جهان برسد.

کشتی من با حریف روس و مبارزه کشتی گیران آمریکا و اسراییل حدودا همزمان با هم شروع شد. من پرقدرت مبارزه را آغاز کردم و تا دقیقه ۵ مبارزه و یک دقیقه مانده به پایان ۳ بر ۲ از حریفم پیش بودم. تازه بدنم راه افتاده بود و حریف روس هم کاملا بریده بود. دنبال این بودم که امتیازات بیشتری هم از او بگیرم تا با اختلاف بالا او را شکست بدهم اما یک دقیقه مانده به پایان مبارزه به یکباره دیدم مربیانم چلنج را انداختند و اعتراض کردند. وقتی این صحنه را دیدم به آن ها گفتم من که جلو هستم و مشکلی نیست پس چرا چلنج کردید که آن ها به من گفتند حریف اسراییلی موفق به شکست کشتی‌گیر آمریکایی شد و تو باید به حریفت ببازی تا دور بعد به اسراییل نخوری.

وقتی این حرف را شنیدم دنیا روی سرم خراب شد. در یک آن تمام زحمات و سختی هایی که ماه ها در تمرینات و دور از خانواده به امید کسب مدال طلای جهان متحمل شده بودم از جلوی چشمانم گذشت. شوکه شده بودم و انگار سطل آب یخ را روی سرم ریختند. دیگر قدرت ایستادن روی پاهایم را هم نداشتم. دیدم ده نفر همگی فریاد می زنند "باید ببازی باید ببازی". به کشتی برگشتم کاملا وا دادم. حریف روس بلافاصله شروع کرد به حمله کردن من هم فقط ایستاده بودم. من را در خاک نشاند و به راحتی و بدون هیچ مقاومتی چند فتیله پیچ روی من اجرا کرد و در ده ثانیه کار را تمام کرد و کار من هم تمام شد. 

گفتند هر کسی گفته با اسراییل کشتی نگیرید پاداشت را هم بدهد!

برای دومین مرتبه است که با قرعه اسراییل در مسابقات جهانی مواجه می شوم. یک‌بار نیز در مسابقات جهانی جوانان در سال ۲۰۱۳ به قرعه اسراییل خوردم و به حقم که مدال طلا بود نرسیدم. آن زمان قهرمان آسیا هم شده بودم و به من گفتند به اندازه پاداش قهرمان جهان که ۴۰ سکه بود به تو می دهیم اما وقتی پدرم پس از مسابقات جهانی ۱۳۹۲ با نامه فدراسیون کشتی به وزارت ورزش رفت و خواستار عمل مسوولان به قول‌شان شد به او گفته بودند، "به ما ربطی ندارد که پاداش کشتی نگرفتنش مقابل اسراییل را بدهیم. بروید از هر کس که گفته با اسراییل کشتی نگیرید پاداش‌تان را از او بگیرید"در نهایت هم به جای ۴۰ سکه فقط یک کارت هدیه یک میلیون تومانی دادند و تمام! 

همه زحماتم بر باد رفت

امسال هم قرار بود به نفرات اول ۶۰ سکه پاداش بدهند اما باز هم به کشتی گیر اسراییل خوردم و به حقم نرسیدم و همه زحماتم بر باد رفت. براحتی قهرمان جهان می‌شدم اما این اتفاق مانع آن شد. من حریف روس را براحتی می بردم اما این اتفاق باعث شد او فینالیست شود. من دیگر فینالیست این وزن را که کشتی گیر قزاق بود را پیش از این ۴ مرتبه ده بر صفر شکست داده بودم. حتی تا ثانیه های پایانی فینال کشتی گیر روس شکست خورده بود اما در ثانیه های پایانی امتیاز گرفت و حریف قزاق را شکست داد و قهرمان شد.

اسراییل ظالم است اما زحمات من را نادیده می‌گیرند، ظلم نیست؟

من ماه‌ها برای رسیدن به مدال طلای جهان زحمت کشیدم و براحتی می‌توانستم به مدال طلای جهان برسم. قبول دارم اسراییل ظالم است و ظلم می‌کند اما اگر باز هم مسوولان ورزش ما براحتی زحمات من را نادیده بگیرند ظلم نیست؟ کشتی گیران وضعیت مالی خوبی ندارند و تنها دلخوشی همه ما به کسب مدال جهانی و پس از خوشحال کردن مردم، گرفتن پاداش است. از مسوولان وزارت ورزش انتظار دارم آن ها نیز اینگونه مواقع به قول و تعهداتشان عمل کنند.

بازتاب منفی موضوع کشتی‌گیر ایرانی

خبرگزاری هرانا – رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس از طرح شکایت خود و سخنگوی این فراکسیون به کمیسیون اصل ۹۰ برای پیگیری موضوع علیرضا کریمی کشتی‌گیر ملی‌پوش کشورمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه در مجلس که ریاست فراکسیون تازه‌تاسیس حقوق شهروندی مجلس را نیز برعهده دارد، در واکنش به حواشی ایجاد شده در مورد رقابت کشتی علیرضا کریمی ملی‌پوش تیم ملی امید کشورمان که برای عدم مواجهه با شرکت‌کننده تیم اسرائیل، در میانه کشتی با حریف روس و در حالی که با نتیجه ۳ بر ۲ پیش بود، به توصیه مربیان تیم ملی به عمد شکست خود، از پیگیری این مسئله از طریق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد.

نایب رییس فراکسیون امید تاکید کرد که به‌همراه بهرام پارسایی که مسئولیت سخنگویی این فراکسیون و همچنین فراکسیون حقوق شهروندی مجلس را برعهده دارد، این طرح شکایت را پیگیری خواهد کرد.

حسین‌زاده در توییتی نوشت: “با توجه به بازتاب منفی موضوع آقای علیرضا کریمی کشتی‌گیر ایرانی که ازسوی مربی ترغیب به واگذاری مسابقه شده بود، به همراه آقای بهرام پارسایی، نماینده محترم شیراز، شکایتی را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه کردیم”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر