ایران نیوز

شنبه، آذر ۱۱، ۱۳۹۶

ماکرون: باید میلیشیاها و حشد شعبی در عراق و کوردستان منحل شوند

روز شنبە پس از نشست نخست وزیر اقلیم کوردستان و رئیس جمهور فرانسە، در کنفرانسی خبری نتایج این نشست را اعلام کردند.
در این کنفرانس خبری امانوئل ماکرون اعلام کرد از نخست وزیر اقلیم کوردستان سپاس گذاری میکنم کە بە پاریس آمدەاند و همراه با معاونشان از دوستی و صلح همیشگی کوردستان و فرانسە حمایت کردند.
وی گفت از ملت کوردستان کە نقش بسزایی در جنگ علیە ترور همراه با ارتس عراق ایفا کردە و از آوارەهای جنگی زیادی استقبال کردەاند، تشکر و سپاسگذاری میکنیم.
کامرون گفت در این نشست از همەی نتایج همەپرسی استقلال کوردستان بررسی شد کە پیشتر نیز با حیدر عبادی دربارەاش گفتگو کردە بودیم.
ماکرون افزود، فرانسە بە دو مورد اهمیت میدهد، از عراقی متحد و قدرتمند در چهارچوب قانون اساسی حمایت میکند و باید حقوق ملت های عراق کە در قانون درج شدە است اجرا شود.
ماکرون تاکید کرد از گفتگوی صلح آمیز در میان بغداد و هولیر حمایت میکنیم و این گفتگوها باید در چهارچوب چهار نکتەی اصلی آغاز شوند همانند احترام بە قانون اساسی عراق با تمام مادەهای آن.
رئیس جمهور فرانسە خاطرنشان کرد، بە عبادی اعلام کردەایم کە باید تمام شبەنظامیان حکومت عراق پس از آغاز گفتگو منحل شوند، این موضوع بە آیندەی با ثبات و آرام عراق کمک خواهد کرد و همچنین باید مادەی ١٤٠ در مناطق مورد مناقشە اجرایی شود.
وی تاکید کرد کە فرانسە از گفتگو برای چارەی مشکلات میان بغداد و هولیر حمایت خواهد کرد تا صلح و ثبات در عراق برقرار شود و حقوق کوردها نیز بە آنان بازگردد، کوردستانی قدرتمند در عراق بە برقراری صلح در کل عراق کمک شایانی خواهد کرد. در ماههای آیندە گفتگوها آغاز خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر