ایران نیوز

جمعه، آذر ۱۷، ۱۳۹۶

کودکان شین‌آباد همچنان از آسیب‌های ناشی از سوختگی رنج می‌برند

به گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان، باگذشت پنج سال از حادثه حریق در مدرسه شین‌آباد که در آن دختران دانش‌آموز دچار آسیب شدند، هنوز هیچ اقدام درمانی برای بهبود آسیب‌های وارده به این دانش آموزان انجام‌نشده است.
حسین احمدی نیاز وکیل اولیای دم ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه و دختران شین‌آباد در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران نوشتە است: دختران شین‌آبادی پیگیر روند درمان خود هستند و ۱۵ سال دیگر این روند ادامه خواهد داشت این بدان معنی است که دخترکان نازنین شین‌آبادی تا ۱۵ سال دیگر رنج درمان خواهند کشید و باید درد تیغ جراحی را تحمل کنند. تمامی این مصائب ناشی از بی‌مسئولیتی مقامات وقت وزارت آموزش‌وپرورش بوده است و اکنون نیز هزاران کلاس درس دیگر در کشور به علت غیراستاندارد بودن در معرض چنین خطراتی هستند. «پنج سال درد و رنج دخترکان شین‌آبادی، از زندگی با نصف دیه تا ۱۵ سال تداوم مصیبت درمان، حقوق شهروندی آنان کجاست؟»

در بخش دیگری اظهار داشته است:

هنوز دختران شین‌آبادی پیگیر روند درمان خود هستند. تمامی این مصائب ناشی از بی‌مسئولیتی مقامات وقت وزارت آموزش‌وپرورش بوده است و اکنون نیز هزاران کلاس درس دیگر در کشور به علت غیراستاندارد بودن در معرض چنین خطراتی هستند.

شادی و بازی حق آنان بود و خنده می‌بایستی بر چهره معصومانه آنان جای می‌گرفت اما شوربختانه پنج سال است که گریه و درد و رنج سهم زندگی آنان شده است و فقط خدا می‌داند که در هر بار عملیات جراحی بر صورت سوخته آنان، چه رنجی بر آنان وارد می‌شود. هنوز والدین این دختران مسیر طولانی شین‌آباد تا تهران را در برف و باران، در سرما و گرما برای احقاق حقوق دختران سوخته خود طی می‌کنند ولی امیدی به بهبودی صورت‌های سوخته آن‌ها در بیمارستان‌های تهران ندارند.

جناب رییس‌جمهور؛ واقعیت مسئله این است که دولت در قبال این دختران وفق اصول فوق‌الذکر قانون اساسی دارای مسئولیت مطلق است و ملزم و مکلف بر اتخاذ تمامی راهکارهای مناسب برای احقاق حقوق آنان و درمان آن‌ها ولو در بیمارستان‌های خارج از کشور است و باید با اتخاذ راهکارهای مناسب مانع تکرار حوادث مشابه شود و نسبت به پرداخت دیه برابر مابقی دختران و آن دو دختر متوفی، سیران یگانه و ساریا رسول‌زاده، است به گمان این‌جانب حقوق شهروندی زمانی محقق می‌شود که حقوق این دختران مظلوم به‌طور کامل تودیع و پرداخت شود.

آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر در شرق کوردستان به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس ایران در روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ است. در این حادثه ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آن‌ها براثر شدت جراحات وارده فوت کردند. همچنین انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند قطع شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این حادثه که به جراحت شدید دانش آموزان منجر شد، عوارض روحی و اجتماعی جدی برای حادثه دیدگان، اعضای خانواده آن‌ها و ساکنان روستا ایجاد کرده است.

جمعیت حقوق بشر کوردستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر