ایران نیوز

جمعه، دی ۰۱، ۱۳۹۶

رئیس جمهور عراق: گفتگوی بین اربیل و بغداد با میانجیگری سازمان ملل برگزار خواهد شد

فواد معصوم رئیس جمهور عراق اعلام کرد هیات‌های اقلیم کردستان و دولت عراق پس از تعطیلات پایان سال میلادی برای حل مشکلات با هم دیدار خواهند کرد.
دولت عراق پس از اشغال کرکوک و مناطق دیگر کردستان در روز 24 مهر ماه نه تنها از گفتگو با اقلیم کردستان خودداری کرده است، بلکه تحریم‌هایی علیه شهروندان کردستان اعمال کرده است.

دولت عراق با کنترل میدان‌های نفتی کرکوک و بستن حریم هوایی کردستان و قطع سهیمه کردستان از منابع عمومی عراق از جمله بودجه عمومی، مردم و دولت اقلیم کردستان را تحت فشار قرار داده است.

رئیس جمهور عراق روز چهارشنبه به رسانه‌های کُردی اعلام کرد به طور جداگانه نامه‌ای به حیدر العبادی نخست وزیر عراق و نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان نوشته است.

همچنین گفته است طرف سوم در دیدارهای دو جانبه بین اربیل و بغداد مشارکت خواهد کرد.

معصوم در نامه‌هایش از العبادی و بارزانی درخواست کرده است برای حل مشکلات به طور جدی گفتگو کنند.

رئیس جمهور عراق گفته است گفتگوهای بین اربیل و بغداد با میانجیگری فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق برگزار خواهند شد.

دولت اقلیم کردستان تاکنون چندین بار آمادگی خود را برای گفتگو با بغداد برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات اعلام کرده است.

حیدر العبادی تاکنون به بهانه همه‌پرسی استقلال کردستان و گسترش حاکمیت دولت فدرال بر اقلیم کردستان و گذرگاه‌های مرزی آن بر گزینه نظامی پافشاری کرده است.

اگر چه دولت اقلیم کردستان با اعلام احترام به حکم دادگاه فدرال درباره همه‌پرسی، شرط اصلی دولت فدرال را برآورده کرده است. اما العبادی تحت تاثیر تبلیغات انتخابات و احتمالا نفوذ ایران تاکنون از گفتگو با اربیل خودداری کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از طریق قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران و بستن حریم هوایی و گذرگاه‌های مرزی با اقلیم کردستان نقش موثری در اعمال تحریمهای دولت فدرال عراق علیه کردستان داشته است.
K24 - اربیل


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر