ایران نیوز

یکشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۶

کشف بقایای اجساد ۹۰ ایزدی در دو گور دسته‌جمعی در سنجار

از ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون در مناطقی که قبلاً تحت کنترل گروه داعش بوده، از جمله سنجار، حداقل ۷۴ گور جمعی کشف شده است. 
دو گور دسته‌جمعی که حاوی بقایای اجساد ۹۰ تن از پیروان اقلیت مذهبی ایزدی است در سنجار عراق کشف شده و گمان می‌رود این افراد توسط شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی، داعش، به قتل رسیده باشند.

این خبر را خبرگزاری آلمان، روز شنبه ۲۵ آذر، به نقل از منابع محللی منتشر کرد و در این زمینه از قول قاسم شاوان، از جنگجویان ایزدی نوشت که این دو گور دسته‌جمعی در جنوب غربی سنجار کشف شده که در سال ۲۰۱۴ در تصرف نیروهای داعش بوده است.

او اضافه کرده که بیشتر جسد ها متعلق به مردان جوانی است که گمان می‌رود توسط شبه‌نظامیان داعش اعدام شده باشند.

در این زمینه وب‌سایت خبری شفق در عراق به نقل از یک مقام دولتی که به نام او اشاره نشده نوشته است که قربانیان از جمله شامل کودکان و زنان می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که به ضرب گلوله مردان مسلح داعش به قتل رسیده‌اند.

در عین حال خبرگزاری آلمان می‌نویسد که مشخص نیست این دو گور دسته‌جمعی دقیقاً چه زمانی کشف شده‌اند.

گروه حکومت اسلامی پیروان آیین ایزدی را «شیطان پرست» می‌خواند و کشتن یا به بردگی گرفتن آنها را ضروری می‌دانست.

این گروه هزاران تن از ایزدیان را پس از تصرف سنجار در تابستان ۲۰۱۴ ربود و گزارش شده که مردان به اسارت گرفته شده در صورت عدم تغییر آیین خود به قتل می‌رسیدند.

از زمان بازپس‌گیری سنجار تاکنون چندین گور دسته‌جمعی در این منطقه کشف شده است.

در آبان ماه امسال سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که از ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون در مناطقی که قبلاً تحت کنترل گروه داعش بوده حداقل ۷۴ گور جمعی کشف شده است. بخشی از این گورهای جمعی در سنجار منطقه‌ای در شمال غرب عراق کشف شده‌اند که سازمان ملل متحد می‌گوید گروه حکومت اسلامی در آن مناطق اقلیت ایزدی‌ها را نسل‌کشی کرده است.

در آن زمان بر پایه گزارش رویترز، دیوید کرین از دادستان‌های سابق جنایات جنگی و استاد دانشگاه سیراکوس آمریکا هم در گزارش جداگانه‌ای مربوط به نسل کشی توسط گروه داعش تأکید کرده بود که عراق و جامعه بین‌المللی وظیفه دارند این جرایم را به دادگاه ببرند.

او در بخشی از گزارش خود گفته بود که «محاکمه گروه موسوم به خلافت اسلامی به خاطر نسل‌کشی ایزدی‌ها در مراجع قضایی کشوری و بین‌المللی به حفظ و نگهداری شواهد پزشکی قانونی مربوط به این قتل عام‌ها بستگی دارد».

پس از ماه‌ها نبرد با شبه‌نظامیان داعش، عراق در ماه جاری از پیروزی نظامی بر این گروه و آزادی همه مناطقی خبر داد که در تصرف این گروه بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر