ایران نیوز

سه‌شنبه، دی ۱۲، ۱۳۹۶

پنس: آمریکا «اشتباه شرم‌آور» گذشته در قبال معترضان ایرانی را تکرار نمی‌کند

مایک پنس در یک پیام توئیتری نوشت: «تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و من معاون رئیس‌جمهور هستم، ایالات متحده آمریکا اشتباه شرم‌آور گذشته خود را تکرار نخواهد کرد که کناری بایستد و مقاومت شجاعانه مردم ایران در مبارزه با رژیم ستمگرشان را نادیده بگیرد».

او افزود: «مقاومت جسورانه و رو به رشد مردم ایران امروزه به همه کسانی که برای آزادی و علیه استبداد مبارزه می‌کنند امید و ایمان می‌دهد. نباید اجازه داد که آنها سرخورده شوند و اجازه هم نمی‌دهیم».

اشاره آقای پنس به واکنش‌ دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ در ایران بر می‌گردد که به گفته جمهوریخواهان، حمایت‌های آمریکا از معترضان در آن سال ضعیف بوده است.

توئیت آقای پنس ساعاتی پس از آن روی شبکه توئیتر منتشر شد که دونالد ترامپ برای چندمین روز متوالی به اعتراض‌های سراسری در ایران واکنش نشان داد و گفت: «ایران به رغم توافق بسیار بد اتمی‌ا‌ش با دولت اوباما، در همه سطوح شکست خورده است. مردم بزرگ ایران سال‌ها سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه غذایی و آزادی هستند».




As long as @RealDonaldTrump is POTUS and I am VP, the United States of America will not repeat the shameful mistake of our past when others stood by and ignored the heroic resistance of the Iranian people as they fought against their brutal regime... (1/2)




As long as @RealDonaldTrump is POTUS and I am VP, the United States of America will not repeat the shameful mistake of our past when others stood by and ignored the heroic resistance of the Iranian people as they fought against their brutal regime... (1/2)





(2/2)...The bold and growing resistance of the Iranian people today gives hope and faith to all who struggle for freedom and against tyranny. We must not and we will not let them down. #IranProtests

اعتراضات ایران که از روز پنجشنبه هفته گذشته از مشهد آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر کشیده شد، بزرگ‌ترین ناآرامی در ایران ظرف هشت سال گذشته است.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه از کشته شدن معترضان در ایران ابراز نگرانی کرد و از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق مردم احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، با اشاره به این اعتراض‌ها گفته است: «ما از حکومت ایران می‌خواهیم تا به حقوق تظاهرکنندگان برای تجمع و رساندن صدای خود به صورت مسالمت‌آمیز احترام بگذارد».

وی افزود: «بعد از درگیری‌های روزهای اخیر، بسیار مهم است که همه طرف‌ها از دست زدن به خشونت پرهیز کنند».

گزارش رسانه‌های رسمی ایران حاکی است که در اعتراض‌های چهار روز گذشته که همچنان ادامه دارد دستکم ۱۰ نفر در شهرهای تویسرکان، ایذه، درود و شاهین‌شهر به ضرب گلوله یا در حوادث مرتبط با تظاهرات کشته شده‌اند.

طی پنج روز اعتراض‌های سراسری در ایران، معدود کشورهای خارجی در مورد این اعتراض‌ها ابراز نظر کرده‌اند و در میان کشورهای اروپایی تنها وزیر خارجه بریتانیا گفته بود که اوضاع ایران را با نگرانی تحت نظر دارد و تأکید کرده بود برخورداری شهروندان از حق تظاهرات مسالمت‌جویانه، حیاتی است.

روز دوشنبه علاوه بر آلمان، وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که معترضان در ایران دست به خشونت نزنند که منجر به خونریزی شود.

مسکو گفته که دخالت خارجی در اوضاع ایران غیرقابل قبول است.

وزارت خارجه روسیه توضیح بیشتری در این زمینه نداده است ولی به نظر می‌رسد که اشاره آن به اظهارنظرهای مقامات ایالات متحده بویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره اعتراض‌های اخیر ایران است.

آقای ترامپ در چند پیام توئیتری، حکومت ایران را در همه سطوح شکست خورده دانست و از مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد، ضمن اینکه به تهران هشدار داد که جهان نظاره‌گر اقدامات آن است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه بحرین روز دوشنبه به شهروندان خود هشدار داد که به دلیلی ناآرامی‌های ایران، «تحت هیچ شرایطی» به این کشور سفر نکنند.





The Ministry of Foreign Affairs of the Kingdom of #Bahrain urges all citizens to totally refrain, from travelling to the Islamic Republic of #Iran, due to the widespread unrest, unstable security conditions and severe violence in the cities of Iran. http://bit.ly/2lvv24v 



به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه صادره از سوی این وزارتخانه که روی توئیتر منتشر شده است، همچنین از تمام بحرینی‌های مقیم ایران خواسته شده که کشور را ترک کنند.

به گفته آن، ایران هم اکنون شاهد «تنش‌های بسیار زیاد و وضعیت امنیتی بی‌ثبات» به علاوه «اقدامات وسیع خشونت‌بار» است.

بحرین کشوری با اکثریت جمعیت شیعه است که سفر اتباع آن به ایران بیشتر به دلایل مذهبی صورت می‌گیرد. دو کشور از زمان حمله تندروهای اسلامگرا به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد قطع شده است.
بحرین همواره ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کند، ادعایی که مقام‌های تهران آن را تکذیب می‌کنند.مایک پنس می‌گوید نباید اجازه داد تا معترضان ایرانی سرخورده شوند و اجازه هم نمی‌دهیم.
معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه گفت تا زمانی که او و دونالد ترامپ در رأس رهبری آمریکا هستند اجازه نخواهند داد که «اشتباه شرم‌آور» گذشته این کشور در قبال معترضان ایرانی تکرار شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر