ایران نیوز

شنبه، دی ۱۶، ۱۳۹۶

حضور کردها در اعتراض‌های کنونی ایران

با آغاز اعتراضات در ایران، فضایی امنیتی بر کردستان حاکم شده اما با وجود این ناآرامی و اعتراض همچنان ادامه دارد. به دستور وزارت اطلاعات انتشار خبرهای مربوط به تظاهرات در رسانه‌های کردی نیز ممنوع شده است.

رسانه‌های کردی از جمله "کردپا" وبسایت خبری کردستان گزارش دادند که با وجود حضور گسترده نیروهای ضدشورش و سپاه پاسداران، مردم در بسیاری از شهرهای کردنشین کشور از جمله سنندج، کرمانشاه و کنگاور به خیابان‌ها آمدند و به وضعیت موجود اعتراض کردند.

در شهرهای کردنشین نیز سردمداران به سرکوب خشونت‌آمیز روی آوردند؛ هنوز از دستگیری‌ها آمار دقیقی در دست نیست و اطلاع‌رسانی در این باره نیز بسیار مشکل شده است. به گفته مسئولان و مدیران برخی از سایت‌های کردی نیروهای انتظامی ضمن دادن "تذکر امنیتی" اطلاع‌رسانی درباره اعتراض‌ها را ممنوع کرده‌اند.

وبسایت کردپا در این باره می‌نویسد که مرکز اطلاعاتی شهرستان مهاباد طی تماس تلفنی با مدیر کانال تلگرامی "آژانس موکریان" پوشش اخبار مربوط به تجمعات روزهای اخیر را ممنوع اعلام کرد.

حضور کردها در اعتراض‌های کنونی ایران

مسعود کردپور، روزنامه‌نگار در کردستان ایران این موضوع را در گفت‌وگو با دویچه وله (فارسی) تائید کرد و این اقدام را "پیشگیری" از بروز تجمعات و تظاهرات دانست. به گفته این روزنامه‌نگار، کرمانشاه از نخستین شهرهایی است که در اعتراض‌ها به صورت فعال حضور داشته و دستگیری‌ها هم بیشتر از سنندج، کرمانشاه و ایلام گزارش شده است. 

بشنوید: مصاحبه با مسعود کردپور، روزنامه‌نگار اهل کردستان ایران

کردپور خاطرنشان می‌کند شعارهایی که در شهرهای کردنشین ایران داده شده تفاوتی با دیگر شهرهای ایران نداشته اما او یادآور می‌شود که مردم کرد وعده روحانی برای انتصاب استاندار در مناطق قومی و سنی‌نشین کشور را از یاد نبرده‌اند.

این روزنامه‌نگار اهل کردستان در مصاحبه با دویچه وله همچنین می‌گوید هنوز در عمق شهرهای کردنشین اعتراضات و تجمعاتی گسترده انجام نشده با این وجود در اغلب شهرهای کردنشین نیروهای امنیتی به وفور دیده می‌شود و برای جلوگیری از هر گونه اعتراضی مستقر شده‌اند.

به نوشته کردپا، وبسایت خبری کردستان هم، اداره کل اطلاعات استان‌های ارومیه، کرمانشاه و ایلام با ارسال پیامک کوتاه برای شهروندان، تجمعات اعتراضی را "ممنوع و غیرقانونی" خوانده، مردم را تهدید کرده‌اند که در تجمعات اعتراضی شرکت نکنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر