ایران نیوز

جمعه، آذر ۳۰، ۱۳۹۷

کشتە و زخمی شدن ٧٨ کولبر طی سه ماهه سوم1397

طی فصل پاییز امسال دەها کولبر در مرزهای کوردستان قربانی شدەاند کە بیشتر آنها با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران کشتە و زخمی شدەاند. ٨٣٪ قربانیان با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران قربانی شدەاند.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی سە ماه فصل پاییز ١٣٩٧ خورشیدی، دست کم ٧٨ کولبر و کاسبکار کورد در مرزهای کوردستان قربانی شدەاند کە از این تعداد ٢٥ کولبر کشتە شدە و ٥٣ کولبر نیز زخمی شدەاند.
بر طبق این گزارش، از ٢٥ کولبری کە طی سە ماه گذشتە قربانی شدەاند ١٦ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران، ٦ کولبر در اثر حوادث طبیعی نظیر بهمن، سرما و سکتە قلبی، ٢ کولبر در اثر انفجار مین و یک کاسبکار نیز در اثر تعقیب و گریز نیروهای مسلح و سانحە رانندگی جانشان را از دست دادەاند.
از مجموع کولبرانی کە جانشان را از دست دادەاند ١٥ کولبر اهل استان ارومیە، ٦ کولبر از استان سنە (سنندج) و ٤ کولبر نیز از استان کرماشان (کرمانشاه) بودەاند.
همچنین از مجموع ٥٣ کولبری کە زخمی شدەاند ٥٠ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران، ٢ کولبر در اثر انفجار مین و یک کولبر نیز در اثر سقوط از ارتفاع زخمی شدەاند.
بیشترین کولبران زخمی شدە مربوط بە استان ارومیە بودە کە طی سە ماه گدشتە ٤٢ کولبر در مرزهای این استان زخمی شدەاند، ١٠ کولبر در استان سنە و یک کولبر نیز در استان کرماشان زخمی شدەاند.
با استناد بە آمار هەنگاو، بیش از ٨٣٪ کولبرانی کە طی فصل پاییز امسال قربانی شدەاند، با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران کشتە و یا زخمی شدەاند کە معادل ٦٥ مورد کل موارد می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر