ایران نیوز

یکشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۹۸

پیشروی نیروهای ترکیه در شمال سوریه؛ گزارش‌ها درباره «تیرباران غیرنظامیان کرد»

شبه نظامیان عرب سوری مورد حمایت ترکیه در شهر تل ابیض در نزدیکی مرز با ترکیه.

شبه نظامیان سوری مورد حمایت آنکارا با همراهی نیروهای ارتش ترکیه روز شنبه ۲۰ مهرماه در شهر مرزی راس العین در شمال شرقی سوریه پیشروی کرده اند. اما گزارش های ضد و نقیضی در خصوص میزان پیشروی این نیروها منتشر شده است.
نیویورک تایمز هم گزارش داده است که دست کم دو زندانی کرد توسط نیروهای شبه نظامی عرب سوری مورد حمایت ترکیه تیرباران شده اند.
طبق این گزارش تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد٬ این دو مرد در حالی که دستانشان از پشت بسته بود از فاصله نزدیک توسط مردان مسلح تیرباران شده‌اند. در این ویدئو مردان مسلح به هنگام تیراندازی فریاد می زدند:«الله اکبر.»
دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، هم می گوید، نیروهای شبه نظامی عرب مورد حمایت ترکیه (ارتش ملی سوریه) دستکم ۹ غیر نظامی را تیرباران کرده‌اند.
این گزارش می‌افزاید، هروین خلف، دبیرکل حزب آینده سوریه از جمله این افراد بوده که در مسیر و جاده بین شهری توسط شبه نظامیان مورد حمایت ترکیه کشته شده است.
خودروی هروین خلف به هنگام بازگشت از یک نشست در حسکه، در شمال شرقی سوریه، از سوی نیروهای شبه نظامی عرب مورد حمله قرار گرفت. در این حمله حسین عمر، هماهنگ کننده حزب آینده سوریه در اروپا و راننده آنها نیز کشته شده اند.
عملیات در راس العین
به گزارش رویترز، نیروهای نظامی به رهبری ترکیه از تصرف مرکز شهر راس العین خبر داده‌اند، ولی نیروهای کرد این خبر را رد می‌کنند.
مقامات ترکیه روز شنبه عکس هایی از شهر راس العین منتشر کردند. در این تصاویر شبه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه در خیابان های متروک راس العین ایستاده اند.
یک مقام ارشد امنیتی ترکیه با اشاره به شبه نظامیان تحت حمایت آنکارا گفت: نیروهای ارتش ملی (شبه نظامیان سوری) صبح امروز مرکز شهر (راس العین) را به دست گرفت.
این مقام امنیتی ترکیه اضافه کرده است: بازرسی از مناطق مسکونی برای پاکسازی مین‌ها و تله‌های انفجاری در حال انجام است.
از سوی دیگر، مروان قامیشلو، سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه» نیز گفته است: نیروهای کرد به دنبال بمباران سنگین ترکیه دست به عقب نشینی تاکتیکی زدند.
وی اضافه کرده است، اما نیروهای کرد هم اینک پاتک خود را آغاز کرده و نبرد در این شهر به ویژه در شهرک صنعتی به شدت ادامه دارد.
مصطفی بالی، مسئول رسانه‌ای نیروهای «دموکراتیک سوریه» هم گفته است، نیروهای کرد همچنان شامگاه شنبه در راس العین در حال مقاومت هستند.
اما یک مقام امنیتی ترکیه به رویترز گفته است، تمامی نیروهای «یگان مدافع خلق» از شهر راس العین گریخته‌اند.
یگان‌های مدافع خلق، یکی از نیروهای اصلی تشکیل دهنده «نیروهای دموکراتیک سوریه» محسوب می شود.
واکنش های بین المللی
ارتش ترکیه به رغم انتقادهای گسترده بین المللی٬ عملیات نظامی خود را علیه شبه نظامیان کرد سوری در شمال شرقی سوریه برای چهارمین روز ادامه داده است.
مقام های دولت آمریکا می‌گویند، عملیات نظامی ترکیه به روابط واشینگتن و آنکارا «لطمه بزرگی» وارد کرده است. آلمان و فرانسه دو عضو دیگر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هم صادرات سلاح به ترکیه را متوقف کرده اند. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نسبت به عملیات ارتش ترکیه ابراز نگرانی کرد.
وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز در پایان نشست اضطراری خود اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کردند.
به گزارش رویترز، عملیات ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه بیشتر علیه نیروهای شبه نظامی کرد، یگان‌های مدافع خلق، که آنکارا آن را گروهی تروریستی می داند، متمرکز است.
روز گذشته هم سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام كرد كه به دنبال عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سورریه حدود ۱۰۰ هزار نفر در این منطقه خانه‌های خود را کرده و به مناطق امن پناه برده اند.
در بیانیه سازمان ملل آمده است، هم اکنون تاثیر این عملیات زندگی بر مردم این منطقه قابل احساس است. حدود ۱۰۰ هزار نفر در حال حاضر خانه های خود را ترک کرده‌اند و بسیاری از آنها در شهرهای تل تمر و حسکه در مدارس پناه گرفته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر