ایران نیوز

جمعه، اردیبهشت ۰۷، ۱۴۰۳

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار؛ «شوک» در قیمت خوراکی‌ها در فروردین‌ماه

 


آمار و ارقام در جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم در فروردین ۱۴۰۳، نشان می‌دهد که تورم در بخش خوراکی‌ها در ماه اول سال با «شوک» مواجه شده است.

روزنامهٔ دنیای اقتصاد روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، نوشت که بر اساس گزارش مرکز آمار، «پیاز، پرتقال، لیموترش، فلفل دلمه‌ای و انار» با بیشترین میزان تورم در یک ماه «بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت را به خود دیده‎‌‌‌اند».

این روزنامه همچنین نوشت که شیرخشک و گوشت قرمز از کالاهای مهمی هستند که با «بیش از ۶۰ رصد رشد قیمت» در یک سال روبرو شده‌اند.

به گزارش مرکز آمار ایران، «در بخش تورم نقطه به نقطه نیز کنسرو تن‌ ماهی با افزایش قیمت ۱۰۹ درصدی تنها کالایی شد که طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.»

یکی دیگر از نکات قابل توجه در آمار ارائه‌شده توسط مرکز آمار ایران در مورد تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در فروردین‌ماه امسال این است که این میزان تورم در دو سال گذشته پایین‌ترین عدد به حساب می‌آید.

با این حال روزنامه اعتماد روز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه، با بیان اینکه نرخ تورم سالیانه در ایران به ۳۸.۸ درصد رسید، از قول مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، نوشت: «هر چند کاهش نقدینگی باعث افت تورم شده اما رکود را هم به همراه داشته است که منجر به تعطیلی برخی از کارخانجات و بنگاه‌های کوچک و متوسط شده که به دلیل کاهش نقدینگی دچار آسیب شده‌اند.»

ایران از سال ۲۰۱۸ تورم بالای ۳۰ درصدی دارد و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تورم در ایران طی سال جاری ۳۷.۵ درصد خواهد بود.

ایران جزو چند کشور انگشت‌شمار جهان با تورم افسارگسیخته طی چند سال گذشته به شمار می‌رود.

صندوق بین‌المللی پول اسفند پارسال نیز طی گزارشی هشدار داده بود حتی اگر پای ایران «به‌صورت محدود» به جنگ اسرائیل و حماس کشیده شود، اقتصاد کشور در سال جاری نه تنها رشدی نخواهد داشت، بلکه ۵ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

این نهاد بین‌المللی هشدار داده بود که در صورت کشیده شدن پای لبنان به جنگ به خاطر حملات حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، اقتصاد این کشور در سال جاری ۲۰ درصد کوچک خواهد شد و وضعیت اقتصاد یمن و عراق نیز بدتر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر