ایران نیوز

چهارشنبه، فروردین ۲۹، ۱۴۰۳

قطر: مذاکرات اسرائیل و حماس با توقف روبه‌رو شده است


 
نخست‌وزیر قطر گفت که مذاکرات بین اسرائیل و گروه افراطی حماس برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها به «مرحله حساسی» رسیده و با توقف روبه‌رو شده است.

گروه افراطی حماس توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین خبرگزاری فرانسه، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در یک نشست خبری با مارسل چیولاکو، نخست‌وزیر رومانی، گفت: «ما در حال گذراندن مرحله‌ای حساس هستیم و مذاکرات دچار توقف شده و برای برون‌رفت از این وضعیت توقف، تا حد امکان تلاش می‌کنیم.»

قطر به همراه ایالات متحده و مصر هفته‌ها درگیر گفت‌وگوهای پشت پرده برای تضمین آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای گروگان‌های فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بوده است.

شیخ محمد گفت که مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند «به جلو حرکت کنند و به رنجی که مردم غزه تجربه می‌کنند پایان دهند و گروگان‌ها را بازگردانند.»

میانجی‌ها امیدوار بودند موضوع آتش‌بس را پیش از شروع ماه رمضان به ثمر برسانند، اما پیشرفت این مذاکرات بارها به مانع برخورده است.

در عوض، پس از اولین حمله مستقیم موشکی ایران به اسرائیل، نگرانی‌ها از گسترش جنگ چند ماهه غزه و تبدیل شدن آن به یک درگیری بزرگ منطقه‌ای هم افزایش یافته است.

نخست‌وزیر قطر روز چهارشنبه ۲۹ فروردین گفت: «دوحه از ابتدای این جنگ نسبت به گسترش دایره درگیری هشدار داده بود و امروز شاهد درگیری در جبهه‌های مختلف هستیم.»

وی با بیان این‌که به باور او، موضوع کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه تبدیل به «ابزار باج‌گیری سیاسی» شده، افزود: «ما دائماً از جامعه جهانی می‌خواهیم که مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرد و این جنگ را متوقف کند».

نخست‌وزیر قطر آنچه را که به‌عنوان سیاست «مجازات دسته‌جمعی» توصیف کرد، محکوم کرد.

گفت‌وگوهای آتش‌بس با میانجی‌گری قطر و مصر در حالی ادامه دارد که فلسطینیان در غزه با کمبود شدید غذا، دارو و مراقبت‌های بیمارستانی مواجه‌اند.

گروه افراطی حماس در هفتمین ماه جنگ خواستار پایان تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان است.

یکی از اهداف اصلی اسرائیل آزادی گروگان‌هایی است که این گروه در حملات روز پانزدهم مهر (هفتم اکتبر) خود به جنوب اسرائیل آنها را ربود. اسرائیل می‌گوید تا مادامی که حماس کنترل نوار غزه را در دست دارد به جنگ پایان نخواهد داد.

گروه حماس روز پانزدهم مهر با یورش به جنوب اسرائیل نزدیک به ۱۲۰۰ تن را کشت و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

در طول ماه‌ها مذاکره پس از آخرین آتش‌بس، اسرائیل بارها فهرستی از گروگان‌ها و شرایط آنها را درخواست کرده است. حماس استدلال کرده که برای ردیابی و جمع‌آوری گروگان‌ها، لازم است که در جنگ وقفه‌ای صورت بگیرد؛‌ همان استدلالی که در نوامبر برای وقفه در جنگ و تبادل گروگان‌ها مطرح کرده بود.

برپایه آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، نزدیک به ۳۴ هزار فلسطینی در جنگ کنونی غزه کشته شده و اکثریت جمعیت ۲.۳ میلیون نفری آن نیز آواره شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر