ایران نیوز

چهارشنبه، فروردین ۲۹، ۱۴۰۳

سازمان ملل: در جنگ غزه ۱۰ هزار زن فلسطینی کشته و ۱۹ هزار کودک یتیم شدند

 


آژانس امور زنان سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود خبر داد که در شش ماهی که از آغاز جنگ غزه می‌گذرد، ۱۰ هزار زن فلسطینی در غزه کشته شده‌اند که در میان آنان حدود شش هزار نفر مادر بودند و در نتیجه ۱۹ هزار کودک یتیم شده‌اند.

این گزارش که جزئیات آن روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین بر روی وب‌سایت این نهاد قرار گرفته، اضافه می‌کند زنانی که در نوار غزه «از بمباران و عملیات زمینی اسرائیل جان سالم به‌در برده‌اند، آواره و بیوه شده و با گرسنگی مواجه‌اند.»

این نهاد سازمان ملل می‌افزاید که «این تأثیر مخرب یک‌طرفه باعث شده است که جنگ غزه به جنگی علیه زنان بدل شود.»

در این گزارش آمده است که «بیش از یک میلیون زن و دختر فلسطینی در غزه با گرسنگی فاجعه‌باری روبرو هستند و تقریباً هیچ دسترسی به غذا، آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی یا آب جاری ندارند، خطراتی که زندگی آنها را تهدید می‌کند.»

آژانس زنان سازمان ملل متحد تخمین می‌زند ماهانه ۱۰ میلیون نوار بهداشتی یک‌بار مصرف یا چهار میلیون نوار بهداشتی قابل استفاده مجدد برای تأمین نیاز ۶۹۰ هزار زن و دختر در غزه مورد نیاز است.

سوزان میخائیل، مدیر منطقه‌ای نهاد زنان سازمان ملل متحد در کشورهای عربی، در یک نشست رسانه‌ای در ژنو گفت: «جنگ در غزه بدون شک جنگی علیه زنان است، زنانی که هزینه سنگینی برای جنگی که نقشی در به راه انداختن آن نداشته‌اند، می‌پردازند.»

آژانس زنان سازمان ملل متحد اعلام کرده که به درخواست‌ها برای اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ۲۵ مارس ۲۰۲۴ به تصویب رسید، می‌پیوندد. این قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری در غزه، آزادی همه گروگان‌ها و دسترسی ایمن و بدون مانع برای کمک‌های بشردوستانه است.

آژانس زنان سازمان ملل در گزارش خود خبر می‌دهد که تاکنون در نوار غزه به نزدیک به ۱۰۰ هزار زن و خانواده‌هایشان با غذا، پتو، لباس‌های زمستانی، صابون، پوشک و لوازم بهداشتی کمک کرده است، اما ده‌ها هزار مورد دیگر هفته‌هاست که در گذرگاه‌های مرزی مانده‌اند.

درخواست کمک ۲.۸ میلیارد دلاری و انتقاد از اسرائیل

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین درخواستی برای کمک ۲.۸ میلیارد دلاری جهت ارائه کمک‌های بشردوستانهٔ فوری به ۳ میلیون فلسطینی صادر کرد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نهاد بین‌المللی تأکید کرد که مقابله با بحران قحطی جدی در غزه جنگ‌زده نه تنها به غذا بلکه به بهداشت، آب آشامیدنی و تأسیسات درمانی نیز نیاز دارد.

آندره‌آ دی دومنیکو، رئیس دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای غزه و کرانه باختری، به خبرنگاران گفت که برای بازگرداندن این خدمات و دستیابی به حداقل استانداردها، «عملیات گسترده» مورد نیاز است و این کار در حین عملیات نظامی امکان‌پذیر نیست.

او به تخریب بیمارستان‌ها، تأسیسات آب و فاضلاب، خانه‌ها، جاده‌ها و مدارس اشاره کرد و افزود: «حتی یک دانشگاه در غزه سرپا باقی نمانده است».

دی دومنیکو گفت که دومین عملیات نظامی عمده اسرائیل که اخیراً در بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین مرکز پزشکی غزه، انجام شد، به قدری مخرب بود که این مرکز مجبور به تعطیلی شده است.

آندره آ دی دومنیکو، رئیس دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای غزه و کرانه باختری، افزود که اسرائیل درخواست کاروان کمک‌های سازمان ملل متحد برای ورود به غزه را رد کرده است یا با تأخیر موافقت می‌کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، در هفته ۶–۱۲ آوریل، ۴۱ درصد درخواست‌های سازمان ملل برای عبور کاروان‌ها از ایست‌های بازرسی اسرائیل رد شد. هفته گذشته نیز یک کاروان سازمان یونیسف و سازمان جهانی غذا در مکانی که می‌بایست امن باشد مورد تیراندازی قرار گرفت.

به گفته خانم دی دومنیکو، کاروان‌های امدادی ساعت‌ها در ایست و بازرسی‌ها متوقف می‌شوند و «اسرائیل کار سازمان را مختل می‌کند.»

دی دومنیکو در عین حال گفت نشانه‌هایی از «حسن نیت» اسرائیل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه دیده می‌شود. او در این مورد به باز شدن یک گذرگاه در شمال این باریکه که با جدی‌ترین خطر قحطی مواجه است، و افتتاح نانوایی‌ها در این منطقه اشاره کرد.

با این حال او گفت سازمان ملل همچنان به اسرائیل فشار می‌آورد تا اقدامات بیشتری انجام دهد.

بر اساس اعلام جامعه بین‌المللی که وضعیت بحران گرسنگی را بررسی می‌کند، قحطی قریب‌الوقوعی در شمال غزه وجود دارد و ۷۰ درصد مردم از گرسنگی شدید رنج می‌برند. همچنین، گزارش اخیر این سازمان بین‌المللی هشدار داده است که تشدید جنگ می‌تواند نیمی از ۲.۳ میلیون نفر از مردم غزه را در معرض قحطی قرار دهد.

آندره‌آ دی دومنیکو گفت ۹۰ درصد از کمک ۲.۸ میلیارد دلار کمکی که برای ادامه سال در نظر گرفته شده است، به غزه اختصاص دارد و ۱۰ درصد آن برای کرانه باختری است که شاهد افزایش خشونت و حملات شهرک‌نشینان بوده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز ۲۲ فروردین در جسله استماع سنای این کشور گفت که در صورت بروز قحطی گسترده و مرگبار در غزه، احتمالاً خشونت‌ها افزایش خواهد یافت و جنگ نیز طولانی‌تر می‌شود. وی اما این اتهام را که اسرائیل مسئول نسل‌کشی در نوار غزه است، رد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر