ایران نیوز

جمعه، اردیبهشت ۰۷، ۱۴۰۳

کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فوری توماج صالحی شدند


 کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فوری توماج صالحی، خواننده رپ شدند و از مقامات ایرانی خواستند از تصمیم محکومیت او به اعدام صرفنظر کنند. توماج صالحی در زندان اصفهان بسر می‌برد و به اعدام محکوم شده است.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۶ آوریل (۸ اردیبهشت) در بیانیه‌ای که در تارنمای این سازمان منتشر شده خواستار آزادی فوری توماج صالحی شدند.

آنها در بیانیه خود تاکید کردند انتقاد از سیاست دولت، از جمله از طریق بیان هنری، تحت حقوق آزادی بیان و حق مشارکت در زندگی فرهنگی محافظت می‌شود.به گفته کارشناسان سازمان ملل فعالیت هنرمندان نباید جرم‌انگاری تلقی شود و "هنر باید اجازه داشته باشد که در هر جامعه‌ای انتقاد کند".

کارشناسان گفتند: «ما از صدور حکم اعدام و بدرفتاری با آقای صالحی که به نظر می‌رسد صرفا به دلیل استفاده او از حق آزادی بیان هنری و خلاقیت بوده، نگران هستیم.»

آنها استدلال کردند: «ترانه‌های آقای صالحی همان‌طور که برای دولت تند است، مظهر آزادی هنری و حقوق فرهنگی است".

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه خود به این موضوع هم  اشاره کردند که محکومیت توماج صالحی بخاطر نبود آزادی هنری و دیگر اشکال آزادی بیان در ایران صورت می‌گیرد. آنها همچنین گفتند: «دستگیری و بازداشت هنرمندان، فعالان و روزنامه‌نگاران به اتهاماتی مانند "نشر اخبار کذب" یا "تبلیغ علیه نظام" به طور فزاینده‌ای در ایران رایج شده است.»

دستگیری و شکنجه توماج صالحی

توماج صالحی تیرماه سال گذشته، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان به "شش سال و سه ماه حبس"، "ممنوعیت خروج از کشور"، "محرومیت از تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی" و همچنین "دو سال حضور الزامی در دوره‌ های مدیریت رفتار و مهارت دانش"، محکوم شد.توماج صالحی در ۲۷ آبان ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد اما این آزادی ۱۲ روز بیشتر دوام نداشت و او ۹ آذر ۱۴۰۲ توسط عده‌ای مأمور لباس شخصی مسلح و بدون ارائه هرگونه حکم قضایی، کارت شناسایی و با ضرب و شتم شدید در بابل مجدد بازداشت و به زندان منتقل  شد.

دستگیری این خواننده معترض پس از آزادی، به دلیل انتشار ویدیویی از او بوده است که شکنجه شدنش در زندان را شرح می‌داد و به همین دلیل به یک سال حبس از سوی دادگاه تجدید نظر اصفهان محکوم شد.

خبر صدور حکم اعدام توماج صالحی 

امیر رئیسیان وکیل توماج صالحی روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت از صدور حکم اعدام برای موکل خود خبر داد. به گفته این وکیل دادگستری، صالحی به اتهام "افساد فی‌الارض" به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم شده است.حکم اعدام توماج در داخل و خارج اعتراض‌های گسترده‌ای را سبب شد و در مدتی کوتاه هشتگ "توماج صالحی" به ترند جهانی تبدیل شد.

ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در فراخوانی خواهان تظاهرات گسترده در همه نقاط جهان شدند. در شهرهای مختلف آلمان از جمله در شهر کلن و برلین نیز تظاهراتی در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۷ و ۲۸ آوریل) برای لغو حکم اعدام و آزادی فوری توماج صالحی برگذار می‌شود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر