ایران نیوز

چهارشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۳

قطر اعلام کرد برنامه‌ای برای بستن دفتر حماس در دوحه ندارد


 قطر روز سه‌شنبه اعلام کرد که برنامه‌ای برای بستن دفتر گروه افراطی حماس در این کشور ندارد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مطلب را ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت، اعلام کرد و افزود: «تا زمانی که حضور رهبری سیاسی حماس برای تلاش‌های میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ در غزه مفید باشد، در دوحه باقی خواهند ماند.»

قطر که از سال ۲۰۱۲ با حمایت ایالات متحده میزبان رهبری سیاسی گروه افراطی حماس بوده است، هفته‌ها در مذاکرات پشت پرده در مورد آتش‌بس احتمالی در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطینی مشارکت داشته است.

اما پس از آن‌که میانجی‌گران، از جمله ایالات متحده و مصر، نتوانستند در ماه رمضان توقفی برای درگیری‌ها ایجاد کنند، محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر هفته گذشته گفت که کشورش در حال ارزیابی مجدد نقش خود است.

این اظهارات باعث گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی بر این‌که ممکن است قطر از رهبران حماس بخواهد تا این کشور را ترک کنند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز سه‌شنبه تأیید کرد که قطر به ارزیابی مجدد نقش میانجی‌گری خود ادامه می‌دهد و تصمیم در مورد حضور اعضای حماس در دوحه «تا زمانی که ارزیابی مجدد به پایان نرسد» اتخاذ نخواهد شد.

قطر که میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است، انتقادات مکرر مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور از تلاش‌های میانجی‌گری خود را رد کرده است.

آقای انصاری روز سه‌شنبه گفت که تصمیم برای ارزیابی مجدد این تلاش‌ها ناشی از نارضایتی قطر از حملات سیاسی از جمله «از سوی وزیران دولت نتانیاهو است که در مورد میانجی‌گری قطر اظهاراتی منفی کرده‌اند.»

قطر تنها کشوری است که پیش از این موفق شده با میانجی‌گری، آتش‌بسی موقت در غزه را محقق کند.

این آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر باعث شد تعداد زیادی از گروگان‌های اسرائیلی و خارجی آزاد شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر