ایران نیوز

جمعه، اردیبهشت ۰۷، ۱۴۰۳

موج تازه تحریم ها علیه ایران

 


۳۵۷ عضو پارلمان اروپا ۶ اردیبهشت / ۲۵ آوریل به قطعنامه‌ای رأی مثبت دادند که خواهان قراردادن سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی شده است.

این قطعنامه حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را «محکوم» کرد اما از حمله به کنسولگری ایران تنها «اظهار تأسف» کرد و گفت که این حمله را «به شکل گسترده به اسرائیل نسبت می‌دهند».

قطعنامه پارلمان اروپا همچنین از «گسترش تحریم‌ها علیه ایران» استفبال کرد و خواستار اعمال فوری تحریم‌های جدید شد.

نمایندگان پارلمان اروپا به گروگان‌گیری و زندانی کردن شهروندان دو تابعیتی یا اروپایی از سوی ایران را ابزاری برای «چانه‌زنی» خواندند و آن را «محکوم» دانستند.

این قطعنامه از اتحادیه اروپا می‌خواهد یک کارگروه ویژه برای مقابله با گروگان‌گیری بیشتر و کمک به خانواده زندانیان تشکیل بدهد.

این قطعنامه با رأی مثبت ۳۵۷ عضو پارلمان اروپا در برابر ۲۰ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع تصویب شد. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل از این قطعنامه استقبال کرد و آن را «یک گام دیپلماتیک اسرائیل و ضربه‌ای دیگر به ایران» توصیف کرد.

تحریم‌های آمریکا و بریتانیا علیه ایران تشدید شد

ایالات متحده روز پنج‌شنبه تحریم‌های بیشتری را علیه ایران صادر کرد که فروش پهپادها و کالاهای ایرانی از جمله استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

در بیانیه روز پنج شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد جزئیات این تحریم‌های جدید آمده است: «ایالات متحده امروز تحریم‌هایی را علیه ۱۶ نهاد و ۸ فرد وضع می‌کند و همچنین پنج کشتی و یک هواپیما را به عنوان دارایی‌های مسدودشده شناسایی می‌کند که تجارت غیرقانونی و فروش هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در حمایت از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و توسعه و تدارکات پهپاد رژیم را تسهیل کرده است.»

این بیانیه ادامه می‌دهد: «همزمان با این اقدام، بریتانیا و کانادا تحریم‌هایی را به ترتیب علیه چندین نهاد و افراد دخیل در تدارکات پهپادهای ایران و سایر فعالیت‌های مرتبط نظامی اعمال می‌کنند.»

این بیانیه می‌افزاید که «از جمله اهداف امروز، شرکت «تندر صحرا» است. یک شرکت کلیدی برای تأمین مالی غیرقانونی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و بازیگر اصلی در طراحی، توسعه، تولید و فروش هزاران فروند پهپاد ایران، که بسیاری از آنها در نهایت برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به روسیه منتقل شده‌اند.»

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا گفت: «وزارت دفاع ایران با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و تکثیر پهپادها و سایر سخت‌افزارهای نظامی خطرناک برای تروریست‌های نیابتی به بی‌ثبات کردن منطقه و جهان ادامه می‌دهد.»

او افزود که «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با شرکای بریتانیایی و کانادایی خود، به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای مبارزه با کسانی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را تأمین مالی می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید دو فرد و چهار شرکت را در ارتباط با تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

دیوید کامرون، وزیر خارجه این کشور، روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت، با بیان اینکه جدیدترین تحریم‌های کشورش افراد و نهادهای بخش دفاعی ایران را هدف قرار داده، اعلام کرد: «در کنار شرکایمان، به افزایش فشار بر نظام ایران در زمینهٔ توسعه و صادرات این سلاح‌های مرگبار ادامه خواهیم کرد.»

کانادا چند نهاد و مقام‌ ارشد نظامیِ جمهوری اسلامی را تحریم کرد

دولت کانادا در یک بیانیه مطبوعاتی، علی رشیدی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین دفتر اصلی این قرارگاه را به‌همراه محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح را تحریم کرد.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا گفت: «تحریم‌های امروز پیامی روشن به‌همراه دارد: کانادا و متحدانش آماده هستند و از اقدام علیه رژیم ایران که بدنبال بی‌ثباتی صلح و امنیت منطقه است، دریغ نخواهد کرد. رفتار جمهوری اسلامی چه مستقیم و چه غیرمستقیم از طریق گروه‌های نیابتی‌اش، عمیقا نگران‌کننده است و خطر تشدید تنش‌ها و خشونت‌های منطقه‌ای را بدنبال دارد. کانادا در کنار اسرائیل و مردمش می‌ایستد و بر تعهد خود به امنیت آنها تاکید می‌کند».

دولت کانادا تاکنون ۲۰۰ مقام جمهوری اسلامی و ۲۵۰ سازمان این حکومت را تحریم کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر