ایران نیوز

جمعه، اردیبهشت ۰۷، ۱۴۰۳

انتقاد مکرون از طرح بریتانیا برای انتقال مهاجران: خیانت به ارزش‌های ما است


 
رئیس‌جمهور فرانسه چند روز پس از تصویب قانون اعزام مهاجران غیرقانونی به رواندا در پارلمان بریتانیا، از این اقدام انتقاد کرد و آن را «خیانت به ارزش‌های [اروپایی] ما» دانست.

امانوئل مکرون روز پنجشنبه ششم اردیبهشت این انتقاد را در یک سخنرانی در دانشگاه سوربون پاریس بیان کرد و گفت به «این مدلی که برخی می‌خواهند اجرا کنند، یعنی شما بروید و به‌دنبال کشور ثالثی بگردید، مثلاً در آفریقا، و مهاجران ما را به آن‌جا بفرستید اعتقاد ندارم».

او تاکید کرد: «این خیانت به ارزش‌های ما است و ما را در مسیر وابستگی جدید به کشورهای ثالث قرار می‌دهد».

پارلمان بریتانیا روز سوم اردیبهشت لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا را تصویب و مسیر قانونی این اقدام را هموار کرد.

تصویب این قانون پس از آن صورت گرفت که ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد انتقال پناهجویان که با قایق خود را به سواحل این کشور می‌رسانند، بین ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر آغاز می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین، آقای مکرون در اظهارات خود مستقیماً به طرح ریشی سوناک اشاره نکرد، اما بار دیگر از برگزیت انتقاد کرد.

به گفته او، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا «انفجاری بود که اثرات منفی آن، آن‌طور که من می‌توانم بگویم، این‌گونه است که امروزه هیچ‌ کسی جرات پیشنهاد خروج را ندارد، نه از اروپا و نه از یورو».

ده‌ها هزار مهاجر که بسیاری از آن‌ها از جنگ‌ها در آفریقا، خاورمیانه و آسیا فرار کرده‌اند، در سال‌های اخیر با استفاده از قایق‌های کوچک که از سوی قاچاقچیان انسان تدارک دیده می‌شوند، از طریق کانال مانش خود را به سواحل بریتانیا رسانده‌اند.

متوقف کردن این موج مهاجرت از اولویت‌های دولت سوناک است، اما منتقدان می‌گویند طرح انتقال پناهجویان به رواندا به جای رسیدگی به درخواست پناهندگی آن‌ها در بریتانیا «غیرانسانی» است.

بر اساس مصوبه جدید، برخی از قوانین حقوق بشری بریتانیا به طرح انتقال پناهجویان به رواندا قابل تسری نیستند و قضات بریتانیایی باید رواندا را به عنوان مقصدی امن در نظر بگیرند تا حکم دادگاه عالی که این طرح را غیرقانونی می‌داند لغو شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر