ایران نیوز

دوشنبه، اردیبهشت ۱۷، ۱۴۰۳

هشدار درباره وضعیت نگران‌کننده فرونشست برای تخت جمشید و نقش جهان


 
در ادامه هشدارها درباره روند رو به افزایش فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران و تأثیر آن بر بناهای تاریخی و باستانی ایران، یک مقام وزارت راه و شهرسازی از وضعیت نگران‌کننده در تخت جمشید و میدان نقش جهان خبر داد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی روز ۱۷ اردیبهشت گفت که بیشترین نرخ فرونشست استان فارس در محدوده مرودشت است و «نرخ آن در این منطقه به ۱۷ سانتیمتر در سال می‌رسد».

او یادآوری کرد که آثار تاریخی همچون تخت‌جمشید و نقش رستم در این محدوده قرار دارد.

این در حالی است که مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز روز ۱۴ اردیبهشت با اشاره به بارندگی‌های اخیر در محوطه باستانی نقش رستم در استان فارس گفت که این مساله باعث فرونشست‌های متعددی در منطقه شده‌ است.

به گفته علیرضا عسگری چاوردی، «بخشی از مشکلات مجموعه هم به آوار گستردهٔ بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب‌شده باستانی دچار رانش شد.»

او تاکید کرد که بخشی از فرونشست‌ در این محوطه باستانی هم مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است.

نقش رستم محوطه‌ای باستانی در کوه‌های استان فارس در شش کیلومتری تخت جمشید است که پیش از این نیز اخباری مبنی بر «ترک‌ها، شکاف‌ها و فرونشست زمین» در آن منتشر شده بود.

رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی همچنین در خصوص وضعیت فرونشست زمین در میدان نقش‌جهان اصفهان به خبرگزاری ایلنا گفت که نرخ فرونشست در آن محدوده به حدود ۵ سانتیمتر در سال رسیده و در مجموعه سازه‌های آن «ترک خوردگی عجیبی مشاهده می‌شود».

پیش از این در ادامه هشدارها درباره افزایش فرونشست زمین در اصفهان، مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس، اعلام کرد که خطر افزایش فرونشست در این شهر «به اندازه‌ای جدی است که اگر تا چند سال آینده فکری برای آن نشود، همه ما باید اصفهان را ترک کنیم».

پدیده فرونشست زمین که بسیاری از مناطق و دشت‌های ایران را فراگرفته است، علاوه بر آسیب‌رسانی و تخریب بناهای تاریخی بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر گذاشته است و به گفته کارشناسان در آینده‌ای نه‌ چندان دور منجر به خسارت‌های مالی و حتی تلفات جانی خواهد شد.

کارشناسان روند برداشت بی‌رویه از آب‌خوان‌های کشور را عامل اصلی پدیده فرونشست می‌دانند و وضعیت آن را در استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، کرمان، همدان، سمنان، قزوین، خراسان رضوی، خراسان شمالی و یزد بحرانی توصیف می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر