ایران نیوز

سه‌شنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۳

اکثر کشورهای جهان از استقلال اقلیم کردستان حمایت می کنند/اهمیت موضع ایران و ترکیه برای اربیل

رئیس پیشین پارلمان اقلیم کردستان: 
اکثر کشورهای جهان از استقلال اقلیم کردستان حمایت می کنند/اهمیت موضع ایران و ترکیه برای اربیل رئیس پیشین پارلمان اقلیم کردستان بر حمایت کامل اکثر کشورهای جهان از حق اقلیم کردستان برای تعیین سرنوشت خود و اعلام استقلال از عراق حمایت می کنند.
به گزارش خبرگزاری کردپرس، کمال کرکوکی در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن گفت: همه دولت های دموکراتیک عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه هایی را امضاء کرده اند که در آنها بر حق ملت های جهان برای تعیین سرنوشت خود صراحت دارند.
کرکوکی افزود: من تصور نمی کنم هیچ کشوری در جهان بتواند از حق تعیین سرنوشت ملت کُرد جلوگیری کند، چرا که چنین اقدامی نقض قوانین سازمان ملل متحد خواهد بود.
 عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص مواضع کشورهی عربی و منطقه در برابر تصمیم کردها به استقلال در عراق گفت: برادران ما در جهان عرب و اسلام از حق ملت مظلوم کُرد برای تعیین سرنوشت خود حمایت می کنند.
مسئول روابط حزب دموکرات کردستان درباره‌ موضع ایران و ترکیه در برابر جدایی اقلیم کردستان از عراق گفت: موضع ایران و ترکیه در این خصوص برای ما اهمیت دارد، ولی ما خطری برای هیچ یک از این دو کشور به‌ وجود نخواهیم آورد و این دوکشور نیز از این بایت مطمئن هستند و بهتر است که ایران و ترکیه همسایه ای دموکراتیک که به همزیستی مسالمت آمیز ایمان دارد و ضد تروریسم خواهد ایستاد، داشته باشند.
کرکوکی گفت: اقلیم کردستان اکنون به پناهگاهی برای 800 هزار انسان عرب عراقی از همه طوایف و ادیان تبدیل شده که به دلیل خشونت، مناطق مسکونی خود را ترک کرده اند و ما از جان و مال آنان محافظت می کنیم و در حد توان به آنها یاری می رسانیم.
وی افزود: ما کسی را تهدید نمی کنیم و در عین حال از تهدید هیچ کس نمی ترسیم. ما به خود و ملت خوداطمینان داریم و از جان مردم بدون در نظر گرفتن دین و قومیت آنها در اقلیم کردستان محافظت می کنیم.
 همچنین اظهار امیدوراری کرد که سیاستمداران عراقی حق کردها را در تعیین سرنوشت خود درک کنند و به طور عمیق به این موضوع بیاندیشند که آیا بهتر نیست اهل سنت در منطقه جغرافیایی خود آزادانه و در امن و امان و بدون درگیری با شیعیان زندگی کنند. این موضوع در مورد شیعیان و کردها نیز صدق می کند و باید زمینه ای مناسب را برای حل مشکلات در عراق جستجو کنند.
رئیس پیشین پارلمان اقلیم کردستان درباره اتهامات ائتلاف دولت قانون به کردها درخصوص تصرف مناطق وسیعی در عراق گفت: این اتهامات بیهوده و بی اساس اتست و صحت ندارد؛ چرا که دولت فدرال با این اتهامات می خواهد بر شکست های خود در عراق و بوجود آمدن بحران کنونی در کشور سرپوش بگذارد.
وی تصریح کرد: دولت مرکزی برای ارتش عراق مبالغ هنگفتی را هزینه کرده، اما این ارتش حتی یک روز نتوانست در مقابل نیروهای بیگانه ای که وارد عراق شده اند مقاومت کند و جان مردم عراق را درمعرض خطر قرارداد و اکنون این دولت اقلیم کردستان است که از جان و مال مردم عراق محافظت کرده و در حد توان خود به آنها کمک می کند.
کرکوکی درخصوص اقدام نیروهای پیشمرگ به تصرف سلاح و مهمات ارتش عراق در حوادث موصل گفت: شکست بغداد و ارتش و برنامه های آن اکنون به اثبات رسیده و ما به وظیفه خود برای حفظ جان مردم اقلیم کردستان عمل کرده ایم. ما به اعضای ارتش عراق که به اقلیم کردستان پناهنده شده بودند احترام گذاشتیم و آنها را محترمانه به مناطق مسکونی خود منتقل کرده ایم و منصفانه نیست که آنها نیروهای پیشمرگ را به تصرف سلاح هایشان متهم می کنند، آنها خودشان این اسلحه و مهمات را برای گروهای مسلح ترک کرده بودند.
کمال کرکوکی درباره مناصب نخست وزیری و ریاست جمهوری عراق گفت:  براساس عرف سیاسی، منصب نخست وزیری بە شیعیان و منصب ریاست جمهوری به کردها اختصاص دارد، ولی ائتلاف همپیمانی ملی تاکنون نامزد خود را برای پست نخست وزیری معرفی نکرده است و رهبران کُرد نیز به طور جدی در حال بررسی نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق هستند.
وی افزود: مسعود بارزانی خواستار تصدی منصب ریاست جمهوری در عراق نیست و جریانهای سیاسی مختلف در مناسبت های زیادی بارها تصدی این پست رابه وی پیشنهاد کرده اند ، ولی او آنرا نپذیرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر