ایران نیوز

شنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۶

اعزام سامان نسیم به پزشکی قانونی برای تعیین بلوغ سنی در زمان بازداشت

سامان نسیم، کودک مجرم محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه، امروز پنجشنبه در پی اعتراض صورت گرفته، جهت بررسی پزشکی به هدف تعیین بلوغ سنی در زمان بازداشت به محل دادگاه انقلاب ارومیه اعزام شد. هر چند معاینات توسط پزشکی قانونی صورت گرفت با اینحال نتیجه ای برای این تحقیقات اعلام نشد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامان نسیم کودک مجرم محکوم به اعدام در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه درحالی که عدم رشد سن عقلی وی هنگام وقوع جرم انتسابی به دلیل صغر سن (قبل از ۱۸ سالگی) در یک مرحله از سوی پزشکی قانونی تایید شده است، امروز ۱۱ خردادماه ۱۳۹۶ به دادگاه انقلاب ارومیه اعزام شد و در حضور قاضی پرونده و نیروهای پزشکی قانونی جهت تعیین بلوغ سنی در زمان بازداشت معاینه دوباره شد.
یک منبع نزدیک به آقای نسیم در گفتگو با هرانا بیان کرد:” امروز پنچ شنبه، سامان نسیم جهت انجام تعیین رشد سن عقلی وی هنگام وقوع جرم انتسابی به دادگاه انقلاب ارومیه منتقل شد و در حضور قاضی پرونده توسط چند تن از پزشکان مورد معاینه پزشکی قرار گرفت.”
این منبع مطلع ادامه داد: “در زمان معاینه پیراهنش را بالازدند، دستهایش را چک کردند و این جور موارد با اینحال قاضی پرونده هیچ سوالی از وی نپرسیده و پس از بررسی، پزشکان صرفا با قاضی پرونده صحبت کردند و بدون اعلام نتیجه به شخص سامان، او به زندان بازگرداندند”.
هرانا پیشتر گزارش کرد، سامان نسیم کودک مجرم محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه توسط پزشکی قانونی مورد آزمون قرار گرفته و پزشکی قانونی بر عدم رشد سن عقلی وی هنگام وقوع جرم انتسابی تاکید کرده است. این تایید و تاکید پزشکی به قاضی پرونده ارسال شده و وی در انتظار تصمیم قاضی است.”
در مهرماه ۱۳۹۵ هرانا گزارش کرده بود، این کودک مجرم به دادگاه فراخوانده شده و مورد سئوال و جواب قرار گرفته است. منابع نزدیک به این زندانی از نامه رئیس قوه قضائیه با هدف توقف اجرای حکم اعدام خبر داده اند. اما نهادهای امنیتی محلی ضمن نفوذ در مرجع قضایی مربوطه خواستار اجرای حکم اعدام وی هستند.

سامان نسیم

لازم به یادآوری است، مسئولین زندان ارومیه در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ با احضار چهار زندانی محکوم به اعدام از جمله سامان نسیم، محمد عبدالهی و دو زندانی غیرسیاسی دیگر به آن‌ها هشدار دادند با توجه به اتخاذ رویه جدید دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها در ارومیه و با عنایت به قطعیت احکام اعدام آنها مدت زیادی به اجرای احکام اعدام آن‌ها نمانده‌ است.

سامان نسیم کودک مجرم متولد ۲۶ آذر ۱۳۷۲ در فروردین‌ماه سال ۹۲ در حالی که در زمان بازداشت ۱۷ سال سن داشت توسط دادگاه انقلاب مهاباد، به اتهام محاربه و فساد فی الارض از طریق اقدام مسلحانه و عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کرد به اعدام محکوم شد که این حکم اعدام نهایتا توسط دیوان عالی کشور در آذرماه سال ۹۲ تأیید شد.

سامان نسیم هیچ‌گونه دسترسی به وکیل خود در طول تحقیقات اولیه نداشته و به وی اجازه داشتن وکیل داده نشد. او می‌گوید در طول مدت بازداشت شکنجه شده؛ که این شکنجه‌ها شامل کشیدن ناخن‌های دست و پا و برای چندین ساعت بصورت وارونه آویزان شدن بوده است.

علی خالدی، وکیل مدافع سامان نسیم پیشتر عنوان کرده بود، دیوان عالی کشور اعاده دادرسی سامان را که به اتهام محاربه و عضویت در یکی احزاب اپوزیسیون کرد محکوم شده است، پذیرفته است و پرونده وی مورد رسیدگی مجدد قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر