ایران نیوز

جمعه، تیر ۲۷، ۱۳۹۳

اهمیت کرکوک برای کُردها از نگاه تحلیلگران

تحلیلگران حوزه سیاستو انرژی ضمیمه بدون دردسر کرکوک به دامان اقلیم کردستان عراق را کاپ طلایی بحران عراق برای کُردها توصیف می کنند.
به گزارش کردپرس، تحلیلگران می گویند هر چند تصرف بیشتر مناقشه عراق توسط کردها قدرت چانه زنی آنها در مداکرات آینده با بغداد را بالا می برد اما تصرف کرکوک به همراه چاههای نفت آن برگ برنده ویژه ای به کردها داده و هر چند ممکن است در کوتاه مدت نتوانند نفت آن را به فروش برسانند اما کرکوک در دراز مدت می تواند در بحث استقلال اقتصادی کردهای عراق سرنوشت ساز باشد.
دنیس ناتالی، کارشناس مسائل کردها در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن به واشنگتن پست درباره اهمیت کرکوک می گوید:« مشکل است درباره کرکوک، جدای از کُردها مذاکره کرد.»
وی افزود:« البته مسئله اصلی در مود این شهر میدانهای نفتی آن است. مسئله اساسی دیگر درباره احتمال الحاق دائمی آن به اقلیم کردستان چگونگی اداره منابع آن ونیز نحوه تعامل کُردها با اقلیتهای مذهبی و قومی ساکن در کرکوک است.»
به نوشته واشنگتن پست اعراب سنی و شیعه کرکوک و نیزترکمانها با توجه به رشد اقتصادی و ثبات امنیتی در سه استان فعلی کردنشین اربیل، دهوک و سلیمانیه و با امید به اینکه مناطق مورد مناقشه و از جمله کرکوک با پیوستن به اقلیم کردستان به چنین رشد اقتصادی و ثبات امنیت برسد، با الحاق این مناطق به اقلیم کردستان مخالفتی ندارند.
آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان هم تنها پس از یک روز از تصرف میدانهای نفتی کرکوک توسط نیروهای پیشمرگ از رسیدن به استقلال اقتصادی اقلیم کردستان تا پایان سال جاری خبر داد تا اهمیت این شهر و میدانهای نفتی آن را برای کردها نشان دهد.
صدای آمریکا هم با بیان اینکه کرکوک به تنهایی 4 درصد منابع نفت خام جهان را در خود جای داده دست یافتن کردها بر کرکوک را یک موهبت برای آنان توصیف کرده است.
اما والری مارسل، مشاور امور انرژی در مصاحبه با صدای آمریکا هر چند به اهمیت کرکوک برای کردها اشاره می کند اما به گفته وی کردها با معضل یافتن خریدار برای نفت خام خود در اقلیم کردستان و کرکوک مواجه هستند زیرا خریداران نفت نگران خودداری بغداد از فروش نفت به آنها هستند بنابر این به کردها برای خرید نفت از آنها نزدیک نمی شوند.
به گفته این کارشناس انرژی اتصال میدانهای نفتی کرکوک به خط لوله اقلیم کردستان- ترکیه در ماه گذشته یک نقطه عطف برای کُردها به شمار می رود زیرا کردها را قادر می سازد به طور کامل از بغداد و خاور میانه روی برگردانند و به ترکیه و اروپا روی آورند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر