ایران نیوز

شنبه، دی ۱۱، ۱۳۹۵

صالح مسلم:دلیل قتل عامهای حلبچه و شنگال عدم اتحاد کردها بود، ترکیه درپی حذف کردها است

صالح مسلم رئیس مشترک PYD اظهار کرد که عدم اتحاد کردها موجبات کشتارهایی همچون شنگال و حلبچه را درگذشته پدید آورد. وی تاکید کرد که ترکیه در پی نابودی و حذف فیزیکی کردها است. لازم به ذکر است پروفسور دیوید لیچ از دانشگاه ترینیتی آمریکا کارشناس مسائل سیاسی معتقد است هدف ترکیه از حمایت از برقراری آتش بس در سوریه کنترل و نظارت بر تحرکات کردهای سوریه است. از نظر ترکیه، نظارت بر تحرکات کردها در شمال سوریه و جلوگیری از تاسیس منطقه فدرال کردی در شمال سوریه بر دور کردن اسد از قدرت ارجحیت دارد.
رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک سوریه طی گفتگوی اختصاصی با هاوار نیوز گفت: از تمام جریانات سیاسی کردستان دعوت می کنیم برای موفقیت در تحولات خاورمیانه بایکدیگر متحد شوند. بخاطر عدم هماهنگی میان جریانات سیاسی در گذشته هزینە های سنگینی پرداخته شد و دشمنان ما از این اشتباهات سود بردند.
وی افزود: دلیل وقوع کشتارهای جمعی شنگال و انفال و حلبچه را باید در همین نکته جستجو کرد. برای همین تأکید داریم که سازمان‌ های کردستان باید با برگزاری کنگره ملی به هماهنگی لازم برسند. با توجه به این باید گفت هر جریانی که با برگزاری کنگره ملی و قبول مسئولیت تاریخی خود مخالفت کند با ملت کرد دشمنی کرده است. این جریانات را نه تاریخ و نه مردم کردستان نخواهند بخشید.
صالح مسلم در اظهارات خود با اشاره به تلاش های بین ‌المللی برای چینش سیاسی نوین خاورمیانه گفت: جنگ ‌های جهانی اول و دوم منجر به تأسیس کشورهای جدید در منطقه شد البته کردها به خاطر عدم آمادگی لازم، تحت ستم قرار گرفتند و با فاجعه پاکسازی قومی مواجه شدند. اکنون می ‌توان از سوریه به عنوان میدان جنگ جهانی سوم نام برد با این تفاوت که کردها دیگر همان مردم پیشین نیستند. ما از نیروهای سیاسی و نظامی سازمان ‌یافته برخورداریم و برای رسیدن به حقوق و آرمان خود مبارزه می ‌کنیم.
رئیس PYD تصریح کرد: در سال 1920 پارلمان ترکیه میثاق ملی را تصویب کرد که طبق آن قرار بود حلب و موصل را به خاک خود ضمیمه کند. پیش از آن آتاترک بارها سعی کرده بود کردها را به قبول این پیمان راضی کند. هر چند در این پیمان به موجودیت کردها در ترکیه اشاره شده بود اما برتری ‌جویی ترک‌ ها در عمل باعث شد که کردها با پاکسازی فیزیکی و فرهنگی و کوچ اجباری مواجه شوند.این خیانتی بود که در آن زمان روی داد.
وی افزود: ترکیه در عهدنامە های بعدی نیز حذف موجودیت ملی کردها را به عنوان یک محور اصلی در نظر گرفت. در این مدت ده ها کشتار جمعی مانند وقایع درسیم و آگری روی دادند اما مقاومت کردها باعث شد که از بین نروند و ترکیه به هدفش نرسد. ترکیه اکنون با ورود نظامی به مناطق شهبا می ‌خواهد که مفاد میثاق ملی را عملی کند. می‌ خواهند بخشی از خاک سوریه و عراق را اشغال کنند. ترکیه در حالی می ‌خواهد جلوی شکل ‌گیری موقعیت حقوقی و سیاسی کردها را بگیرد که ما خواهان همزیستی با مردم ترک هستیم. حکومت این کشور جلوی این همزیستی را گرفته و میان مردم کرد و ترک فتنە انگیزی می‌ کند. علیرغم تهدیدهای موجود کردها اکنون بازیگری اصلی در منطقه هستند و توان سیاسی و نظامی خود را ثابت کردە اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر