ایران نیوز

شنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۶

اختراع جوان کورد برای مقابلە با آتش‌سوزی‌های زاگرس

یکی از شهروندان کورد ساکن آبدانان در استان ایلام شرق کوردستان با اختراع هلی شات دست سازی بە یاری حامیان محیط زیست و حافظان منابع طبیعی همت گماشت.
برپایە گزارشات منتشر شدە، این شهروند کورد با هویت (علی دانیالی)اعلام نمودە است کە" این هلی شات قابلیت پرواز تا ارتفاع ۴۵۰۰ متری از سطح زمین را دارد و در جو ابری و بارانی قابلیت پرواز دارد و می تواند یک دوربین فیلم برداری و ۶ کیلو وزن را تحمل کند".
وی با اشاره به اینکه این هلی شات دارای سنسور آتش سوزی است، اظهارداشت: این دستگاه به طور دقیق می تواند موقعیت حادثه همچون آتش سوزی، گرفتار شدن انسان و جانوران در کوه و جنگل را از طریق سیستم جی پی اس را اعلام کند.
مخترع آبدانانی به ثبت تلفن های ضروری آتش نشانی، منابع طبیعی و ... بر روی این دستگاه اشاره کرد و افزود: این دستگاه قابلیت رفتن در ارتفاعات صعب العبور، کوه های برف گیر، دره ها و ... را دارد و علاوه بر این می تواند صدای فرد حادثه دیده را ضبط و به مراکز پلیس، اوژانس و فوریت های پزشکی مخابره کند.
بە گزارش روزنامە (قدس) چاپ ایران، علی دانیالی فیلم برداری و عکس برداری در سرعت بالا و کیفیت عالی را از مزایای این هلی شات نام برد و خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه این دستگاه می تواند تا شش کیلوگرم را جابجا کند می تواند تجهیزات، آذوقه، آب، دارو و ... را برای حادثه دیدگان احتمالی در کوه ها و ارتفاعات منتقل کند.
وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه خارجی ندارد، تأکید کرد شخصاً آن را طراحی و در مدت هفت ماه آن را با هزینه ۷۵۰ هزار تومانی ساخته‌ام.
علی دانیالی به سیستم کنترل از راه دور و قابلیت برنامه دادن به حافظه و شارژ خورشیدی دستگاه اشاره کرد و گفت: باطری این دستگاه ۱۶ ساعت ماندگاری داشته و می تواند به صورت افقی و عمومی پرواز انجام دهد.
بخش‌های زیادی جنگل‌های زاگرس در شرق کوردستان بە ویژە در استان ایلام طی سال‌های گذشتە بە دلیل آتش سوزی از بین رفتەاند و امید می‌رود اختراع این دستگاه بتواند بە حامیان محیط زیست در شرق کوردستان کمک نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر