ایران نیوز

سه‌شنبه، تیر ۲۰، ۱۳۹۶

آخرین اخبار کوردستان ,داعش وعراق

کوردانه:سرتیترخبرها:حملات نیروهای گریلا در شرنخ و جولمرگ علیه نظامیان ارتش ترکیه,کشته شدن 6 تروریست داعش در رمادی, انهدام 4 دستگاه خودروی بمب گذاری شده داعش در استان صلاح الدین,تداوم درگیریهای سنگین در محلات شهر رقا,عراق فدرال «پیروزی بزرگ» بر داعش و باز پس گیری کامل موصل را اعلام کرد,برگزاری جلسه هفتگی نیروهای ائتلاف و وزارت پیشمرگه,کرکوک ...انهدام یک انبار بزرگ سوخت تروریستهای داعش,زن داعشی انتحاری کودک خردسال خودش را نیز به کشتن داد,هدف قرار گرفتن 3 تروریست انتحاری در موصل,25 حمله هوایی جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش,خروج نظامیان آلمانی از اینجرلیک, انهدام 4 کارگاه ساخت خودروهای بمب گذاری شده داعش در استان الانبار
 انهدام 4 کارگاه ساخت خودروهای بمب گذاری شده داعش در استان الانبار 

وزارت دفاع عراق فدرال با صدور بیانیه ایی اعلام داشت؛ جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال چند حمله هوایی موفق را علیه مواضع تروریستهای داعش در شهرستانهای عانه و راوه در استان الانبار صورت داده اند.
در این بیاننامه آمده است ؛ در این حملات هوایی 4 کارگاه ساخت خودروهای بمب گذاری شده تروریستها و چند مقر و 5 انبار اسلحه و مهمات تروریستهای داعش مورد هدف قرار گرفته و منهدم شده اند.

خروج نظامیان آلمانی از اینجرلیک 

دولت آلمان از دیروز روند خارج سازی نیروها و تجهیزات نظامی خود از پایگاه اینجرلیک ترکیه را آغاز کرده است. این اقدام آلمان در پی عدم اجازه به نمایندگان پارلمان آلمان برای دیدار از این پایگاه و افزایش تنش‌ها میان دو کشور شروع شد
کابینه وزیران آلمان روز هفتم ژوییه سال جاری (۱۶ تیرماه) تصمیم نهایی خود را در مورد خروج نیروهای آلمانی از این پایگاه گرفت. این تصمیم امروز توسط وزارت دفاع آلمان نیز تأیید شد و قرار است نیروهای نظامی آلمان به پایگاهی در اردن منتقل شوند. آلمان دارای دستکم ۲۶۰ پرسنل نظامی و هم‌چنین ده‌ها فروند هواپیمای سوخت‌رسان، هواپیمای بدون سرنشین و جنگنده تورنادو در این پایگاه می‌باشد. روند تخلیه نیروهای آلمانی از این پایگاه، ابتدا از هواپیماهای سوخت‌رسان شروع شده است و تا آخر ماه میلادی جاری قرار است تمامی جنگنده‌های آلمانی به اردن منتقل شوند.

طبق قانون اساسی آلمان، نمایندگان پارلمان مسئول نظارت بر نیروهای مسلح هستند. مناقشه میان آلمان و حکومت آ.ک.پ زمای آغاز شد که گروهی از نمایندگان مجلس فدرال آلمان برای بار دوم به‌منظور بازدید از نیروهای نظامی‌شان در این پایگاه عازم ترکیه شده‌ بودند که با مخالفت ترک‌ها روبرو شدند. آ.ک.پ علت این امر را دادن پناهندگی از طرف آلمان به سربازانی دانست که در کودتای نافرجام ۱۵ ژوییه ۲۰۱۶ !! دخالت داشته‌اند. 

25 حمله هوایی جنگنده های ائتلاف علیه تروریستهای داعش 


جنگنده های ائتلاف ضد داعش در دور تازه ای از حملات هوایی علیه این گروه 25 حمله انجام داده اند.
نیروی ضربت مشترک که هدایت عملیات نظامی را بر عهده دارد با صدور بیانیه ای اعلام کرد7 حمله هوایی در عراق فدرال  بوده که این حملات درموصل ،حویجه ، بیجی ، کسک و راوه صورت گرفته و طی این حملات چهار واحد ازتروریست های گروه داعش و انواع تجهیزات و زیرساخت های این گروه منهدم شده اند.
این بیانیه افزود چند ساختمان داعش در موصل و یکی از سنگرهای آن و یک سامانه سلاح های سنگین و هفت خودرو نیز در حملات هوایی منهدم شد.
همچنین نیروهای ائتلاف 18 حمله هوایی را در مناطق رقه ، دیرالزور والبوکمال سوریه علیه تروریست ها انجام داده اند.


هدف قرار گرفتن 3 تروریست انتحاری در موصل 

منابع امنیتی عراقی در موصل اعلام کردند ؛ نیروهای عراقی در خلال عملیات خود در این شهر توانستند 3 تروریست انتحاری داعش را در منطقه ملاین در بخش شرقی این شهر مورد هدف قرار دهند.

منابع افزودند که این سه تروریست که یکی از آنان از سرکرده های داعش بود به بخش شرقی شهر موصل نفوذ کرده و قصد انجام عملیات انتحاری علیه نیروهای عراقی را داشتند که توسط نیروهای عراقی شناسایی شده و مورد هدف قرار گرفته و کشته شدند. 

 زن داعشی انتحاری کودک خردسال خودش را نیز به کشتن داد 

یک زن عضو داعش خود را میان افرادی که از دست نیروهای داعش در موصل می‌گریختند، پنهان کرد و در حالی که کودک خردسالش را به همراه داشت، خود را میان مردم منفجر کرد.
تصاویری که شبکه تلویزیونی الموصلیه عراق فدرال به شکل تصادفی ضبط کرده نشان می‌دهد، عصر روز جمعه 7 ژوئیه 2017 یک زن عضو داعش، در حالی که خود را به عنوان پوشش در آغوش گرفته بود، توانست از موانع امنیتی عبور کرده و دقایقی بعد خود را میان مردمی که از دست نیروهای داعش در موصل می‌گریختند، منفجر کند. این زن موفق شد با در آغوش گرفتن کودک خردسالش توجه نیروهای امنیتی را به این کودک جلب کرده و آنچه در دو کیفی که با خود حمل می‌کرد را از نظرها دور نگاه دارد. سرگرد احمد المعموری، سرگرد هنگ اول سازمان مبارزه با تروریسم عراق فدرال گفت: «این زن یک کمربند انفجاری زیر لباس‌هایش به خود بسته بود و کلید انفجار آن در یکی از کیف‌هایی که به همراه داشت، جاسازی شده بود. او توانست از این طریق، خود را در شهر قدیم موصل منفجر کرده و خود و کودکش را به کشتن دهد
اگرچه گمان می‌رود که این زن انتحاری تصمیم داشت خود را در میان سربازان و نیروهای امنیتی منفجر کند، لیکن او و کودکش تنها قربانیان این انفجار بودند. در این حادثه دو سرباز نیز جراحات سطحی برداشتند. تصاویری که از لحظه عبور این زن و کودکش گرفته شده، نشان می‌دهد، سرباز عراقی که این زن را بازرسی کرده، متوجه سیم کلید انفجاری که در دستان زن بوده، نشد. پیش از این فرماندهان نظامی عراق فدرال اعلام کرده بودند پیکارجویان داعش که در نوار ساحلی رود دجله در شهر موصل سنگر گرفته‌اند برای برای ممانعت از پیشروی ارتش عراق، به استفاده از نیروهای انتحاری روی آورده‌اند.
سرتیپ سامی العریضی از فرماندهان دستگاه مبارزه با تروریسم در عراق فدرال روز پنج‌شنبه 6 ژوئیه 2017 گفت: «پیکارجویان داعش به شکل روزافزونی به عملیات انتحاری از طریق منفجر کردن خود میان مردمی که در حال فرار به سمت نیروهای امنیتی هستند، روی آورده‌اند. آنها از زنان نیز به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند
العریضی به یک تلویزیون محلی عراق فدرال گفت: «آنها منتظر رسیدن نیروهای امنیتی عراقی می‌شوند و سپس خود را منفجر می‌کنند، زیرا کاری بیش از این نمی‌توانند انجام دهند

کرکوک ...انهدام یک انبار بزرگ سوخت تروریستهای داعش 

جنگنده های نیروی هوایی ائتلاف ضد داعش یکی از مخازن بزرگ سوخت تروریستهای داعش را در یکی از مناطق نزدیک به شهر کرکوک مورد هدف قرار داده و منهدم کردند.
یک منبع امنیتی در این باره اعلام داشت؛ دیروز یکشنبه 9-7-2017  جنگنده های نیروی هوایی ائتلاف یک مخزن بزرگ نفت و سوخت داعش را در نزدیکی روستای صتیحی در تابعه ناحیه رشاد در نزدیکی حویجه هدف قرار داده و این مخزن بزرگ را به طور کامل نابود کردند.

تروریستهای داعش از این مخزن سوخت برای تامین سوخت خودروها و موتوربرقهای خود در این منطقه استفاده می کردند. 

برگزاری جلسه هفتگی نیروهای ائتلاف و وزارت پیشمرگه 

امروز مورخ 10-7-2017 در دیوان وزارت و باسرپرستی کریم شنگالی وزیر موقت پیشمرگه و حضور سربست لزگین معاون وزارت و ژنرال جبار یاور منده مدیرکل وزارت پیشمرگه ، جلسه هفتگی وزارت پیشمرگه و نمایندگان کشورهای ائتلاف بین المللی ضد داعش برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه وزیر موقت پیشمرگه آزادسازی شهر موصل را به اطلاع حاضرین در جلسه رسانیده  و به همین مناسبت به نیروهای ائتلاف و ارتش عراق فدرال و نیروهای پیشمرگه کوردستان که با همکاری همدیگر این شهر را از دست تروریستهای داعش آزادکردند تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد که مناطق حویجه و تلعفر و مناطق غربی استان الانبار نیز در اسرع وقت از لوث تروریستهای داعش پاکسازی شود.
در این جلسه همچنین گزارشهای بخشهای مختلف وزارت پیشمرگه در مورد فعالیتهای آنان قرائت گردیده و به رویدادها و تحولات نظامی طی سه هفته گذشته به ویژه در مناطق موصل ، بغداد و چند منطقه دیگر اشاره گردید.
در این جلسه همچنین به پروسه آموزش نظامی و مشق نیروهای پیشمرگه توسط نیروهای ائتلاف اشاره گردیده و بر لزوم تداوم ارائه آموزش نظامی و تامین نیازمندیهای نظامی نیروهای پیشمرگه توسط نیروهای ائتلاف تاکید گردید. زیرا نیروهای پیشمرگه کوردستان نقش موثر و برجسته ایی را در مقابله با تروریستهای داعش در منطقه ایفا کرده و می کنند.

همچنین در این جلسه در مورد جنگ آزادسازی شهر رقا در سوریه بحث شده و اعلام گردید ؛ پیشرویهای نیروهای مبارز برای آزادسازی این شهر به خوبی صورت می گیرد و نیروهای مبارز به کنترل مناطق مختلف این شهر از دست تروریستهای داعش ادامه می دهند.

عراق فدرال «پیروزی بزرگ» بر داعش و باز پس گیری کامل موصل را اعلام کرد 

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق فدرال یکشنبه 9 ژوئیه «پیروزی بزرگ» بر گروه داعش را در شهر موصل، اعلام کرد. این اعلام پس از حدود 9 ماه نبرد برای باز پس گیری دومین شهر بزرگ عراق فدرال از گروه داعش صورت می‌گیرد.
تلویزیون رسمی عراق فدرال هم اعلام کرد که نیروهای عراقی، کنترل کامل شهر موصل را در دست گرفتند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست‌وزیری عراق فدرال اعلام کرد که العبادی «یکشنبه با ورود به شهر آزاد شده موصل، پیروزی بزرگ را به جنگجویان قهرمان و ملت عراق فدرال، تبریک گفت». حساب کاربری نخست‌وزیر عراق فدرال در توییتر نیز عکس‌هایی را از العبادی در شهر موصل منتشر کرده که او را با لباس نظامی سیاه رنگ در حالی که کنترل کامل شهر را اعلام می‌کند، نشان می‌دهد. البته این اعلام در حالی صورت گرفت که درگیری‌هایی در برخی محله‌های منطقه قدیمی در غرب موصل در جریان است.
نیروهای عراقی 17 اکتبر، عملیات خود را برای باز پس گیری دومین شهر بزرگ عراق فدرال آغاز کردند. اعلام العبادی بزرگترین شکست برای داعش از زمان تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق در حدود سه سال پیش، به شمار می‌آید. کنترل موصل همچنین گامی بزرگ و بسیار مهم برای نیروهای نظامی عراقی به شمار می‌آید که تابستان سال 2014 با وجود برتری در شمار نیرو و تجهیزات، در مقابل داعش، شکست خوردند. با وجود این‌که از دست دادن شهر، ضربه‌ای سنگین به داعش به شمار می‌آید، اما به معنی پایان تهدیدی که این گروه ایجاد می‌کند نیست. برخی پیش‌بینی‌ها می‌گوید که احتمالا داعش بیش از گذشته به بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری در مناطق مختلف عراق فدرال روی آورد.

تداوم درگیریهای سنگین در محلات شهر رقا 

در درگیری‌های دیروز رقا 96 تروریست داعش به قتل رسیده، ۳ تروریست تسلیم شده و ۲ تن دیگر نیز از طرف مبارزان به اسارت درآمدند.
درگیری‌ها در محله قدیمی رقا مابین مبارزان کورد و تروریستهای داعش شدت یافته است. در نتیجه درگیری‌های دیروز در این محله 96 تروریست به قتل رسیده، ۳ تروریست تسلیم شده و ۲ تروریست دیگر نیز به اسارت نیروهای ق.س.د درآمدند. یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده نیز به دست مبارزان افتاد. ۴ مبارز ق.س.د دراین درگیری ها نیز زخمی شدند.
همچنین در درگیری‌های محله دریعا، ۶ تروریست به قتل رسیدند. منابع میدانی گفته‌اند که در این درگیری یکی از مبارزان به شهادت رسیده و یک تن دیگر زخمی شده است.

پیشروی مبارزان ق.س.د در مرکز شهر رقا درحالی ادامه دارد که تنها در طرف دو هفته اخیر صدها تن از نیروهای داعش کشته و زخمی شده‌اند. ده‌ها تن از تروریستها نیز خود را تسلیم و یا به اسارت گرفته شده‌اند.

 انهدام 4 دستگاه خودروی بمب گذاری شده داعش در استان صلاح الدین 

یک منبع امنیتی عراقی اعلام داشت ؛ تروریستهای داعش با استفاده از 4 دستگاه خودروی بمب گذاری شده به مواضع نیروهای عراقی در ناحیه علم در شرق استان صلاح الدین حمله کردند.
این منبع افزود؛ نیروهای عراقی به مقابله با تروریستها پرداخته و توانستند همه 4 دستگاه خودروهای بمب گذاری شده تروریستها را مورد هدف قرار داده و منهدم کنند.
وی گفت : نیروهای عراقی همچنین در مرز بین عراق فدرال و سوریه یک دستگاه دیگر از خودروهای داعش را هدف قرار داده و منهدم کنند.

کشته شدن 6 تروریست داعش در رمادی 

یک منبع امنیتی عراقی اعلام داشت؛ نیروهای عراقی طی عملیاتی که با هماهنگی جنگنده های نیروی هوایی عراق فدرال در منطقه دریاچه سرسار واقع در شمال شهر رمادی صورت گرفت توانستند 6 نفر از تروریستهای داعش را مورد هدف قرار داده و از پای درآورند.

این منبع افزود ؛ نیروهای عراقی در این عملیات همچنین یکی از سرکرده های برجسته تروریستهای داعش را به اسارت خود درآورده و مقادیری اسلحه و مهمات تروریستها را نیز به غنیمت گرفتند.

حملات نیروهای گریلا در شرنخ و جولمرگ علیه نظامیان ارتش ترکیه 

مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق-ه.پ.گ در اطلاعیه‌ای به درگیری نیروهای گریلا با ارتش ترکیه در روزهای اخیر اشاره کرده است. ه.پ.گ می‌گوید ۴ محافظ فرماندار بایکان استان سرت نیز کشته شده‌اند.
ه.پ.گ در اطلاعیه خود ضمن اشاره به تداوم عملیات ارتش ترکیه در منطقه زاپ که از ۶ ژوییه (۱۶ تیرماه) آغاز شده، آورده است: "در تاریخ ۸ ژوییه (۱۷ تیرماه)، در ساعت ۱۲:۳۰ نیروهای ما سنگرهای ارتش در تپه گژنه را هدف قرار دادند که در نتیجه آن یک سنگر به‌تمامی منهدم شد. ۳ نظامی نیز کشته و ۱ تن دیگر نیز زخمی شد. در ۸ ژوییه ساعت ۱۵:۳۰ گریلاها نظامیان مستقر در تپه شهید خیری را هدف قرار داده که از تعداد دقیق کشته و زخمی‌های دشمن خبری به‌دست نیامد.
نیروهای گریلا در چارچوب کارزار شهید نالین و شهید بداران در تپه هارون شمزینان نیز عملیات تک‌تیراندازی‌ای را اجرا نمودند که دستکم ۱ نظامی به قتل رسید. پس از این عملیات، منطقه با خمپاره و کاتیوشا راکت‌باران شد. در تاریخ ۷ ژوییه (۱۵ تیرماه) مابین ساعات ۱۲ تا ۱۴ و هم‌چنین ۸ ژوییه (۹ تا ۹:۳۰) نیروهای ارتش ترکیه در پایگاه شیخ در چله را هدف قرار دادند که از تعداد دقیق کشته و زخمی‌ها خبری به‌دست نیامد. در تاریخ ۶ ژوییه (۱۶ تیرماه) ارتش به اجرای یک عملیات کمین‌گذاری در اراضی اطراف روستاهای کارابلی و اینگانی از توابع وان دست زده است. در ۸ ژوییه نیز پایگاه کنترل راه شرنخ جزیر هدف گریلاها قرار گرفته که مرگ دستکم ۱ نظامی محرز شد. پس از عملیات، منطقه راکت‌باران شد.

در اطلاعیه ۸ ژوییه، از اجرای یک عملیات تله‌انفجاری در ۸:۵۰ دقیقه روز ۷ ژوییه برضد فرماندار شهر بایکان در استان سِرت خبر داده شده بود. در این عملیات نیز ۴ تن از محافظان فرماندار کشته شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر