ایران نیوز

دوشنبه، آذر ۲۷، ۱۳۹۶

وزیر کشور: کولبری به طور کامل متوقف خواهد شد



 کولبری در مناطق مرزی کردستان به یک فعالیت اقتصادی برای تامین معیشت تبدیل شده است،عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از توقف کامل کولبری در مناطق مرزی خبر داد.

رحمانی فضلی روز یکشنبه 26 آذرماه در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد به علت دلایل اجتماعی و سیاسی کولبری به طور کامل متوقف می‌شود.
هزاران تن از ساکنان مناطق مرزی کردستان به سبب نبود فرصت شغلی از راه کولبری معیشت زندگی خانواده‌های خود را تامین می‌کنند.وزیر کشور در ازای ممنوعیت کولبری از ایجاد 15 بازارچه مرزی و دادن کارت پیله‌وری به کولبران خبر داد.

در سال گذشته ٦٦ کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند و ٨٨ تن دیگر زخمی شده‌اند.
تنها در تیر ماه امسال، ٩ کولبر و کاسبکار کُرد با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشتە و ١٦ کولبر و کاسبکار دیگر نیز زخمی شدەاند.
کشتن دو کولبر در شهرستان بانه از سوی نیروهای انتظامی در روز 13 شهریور ماه موجی از تظاهرات گسترده علیه کشتن کولبرها در مناطق مختلف شرق کردستان در پی داشت.
رحمانی‌فضلی از بخش خصوصی خواسته است برای حل مسائل کولبران با دولت همکاری کنند.
در اواخر 1395 شصت نفر از فعالان‌مدنی و سیاسی کرد ایران در نامه ای به حسن روحانی و نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت کولبران در مناطق مرزی شدند.
آنها خطاب به دولت نوشتند: "کولبری یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است و اگر انتخاب شغل دیگری در کردستان امکان‌پذیر بود، بدون تردید اکثریت کولبران به این حرفه طاقت‌فرسا روی نمی‌آوردند."
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه 27 آذرماه در اظهاراتی در سنندج با اشاره به تلاشهای دولت برای رفع مشکلات کردستان بویژه کولبری گفت «نه ما دنبال این بودیم که یک کُرد غیور کولبر شود و نه پاسخ به وفاداری کُردها اینگونه بود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر