ایران نیوز

دوشنبه، آذر ۲۷، ۱۳۹۶

وزیر خارجه آلمان خواستار حل مسالمت‌آمیز مشکلات بین اربیل و بغداد شد

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان (راست) و زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان (چپ) روز 27 آذر 1396 بر حل مسالمت‌آمیز مشکلات داخلی عراق تاکید کردند. عکس کردستان24
زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه 27 آذرماه اعلام کرد برلین در صورت حل مسالمت‌آمیز مشکلات بین اربیل و بغداد به عراق کمک خواهد کرد.

گابریل در نشست خبری مشترک با نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان بر تاکید بر حمایت آلمان از عراق متحد خواستار حل مشکلات داخلی این کشور به شیوه مسالمت‌آمیز شد.

بارزانی با اعلام آمادگی اقلیم کردستان برای گفتگوی جدی با بغداد گفت آماده هستیم اختلافات درباره فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی را طبق قانون اساسی حل کنیم.

همچنین گفت به تصمیم دادگاه فدرال درباره همه‌پرسی احترام می‌گذاریم و باید گفتگوها طبق قانون اساسی برگزار شوند.

آلمان یکی از بزرگترین اهداکنندگان بین‌ المللی به عراق است و طی سه سال گذشته به ارزش یک میلیارد یورو برای اهداف بشردوستانه، توسعه و ثبات در عراق کمک کرده است.

نخست وزیر اقلیم کردستان در دومین سفر خود پس از همه‌پرسی استقلال کردستان به خارج از کشور از دولت آلمان و جامعه جهانی خواست برای حل مشکلات بین اربیل و بغداد همکاری کنند.

قرار است بارزانی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار کند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکنون خواست جامعه جهانی را برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات بین اربیل و بغداد را رد کرده است.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز 11 آذر ماه در نشست خبری مشترک با بارزانی خواستار حل مشکلات بین اربیل و بغداد و همچنین اجراء ماده 140 قانون اساسی در خصوص مناطق مورد منازعه شد.

دولت عراق پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در روز سوم مهرماه با بستن حریم هوایی اقلیم کردستان، با همکاری ایران تحریم‌هایی علیه کردستان اعمال کرد.

جمهوری اسلامی ایران افزون بر کمک نظامی و اطلاعاتی برای اشغال کرکوک و مناطق دیگر کردستان در روز 24 مهرماه، گذرگاههای مرزی و هوایی خود بر روی اقلیم کردستان بست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر