ایران نیوز

یکشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۹۸

اردوغان می‌گوید با 'تروریست‌ها' سر یک میز نمی‌نشیند؛ کردها: باید در دو جبهه بجنگیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید تهدید آمریکا برای اعمال تحریم های اقتصادی، باعث توقف حمله به شمال شرق سوریه نخواهد شد. او هرگونه میانجیگری برای توقف حمله این کشور به ترکیه را رد کرد.

آقای اردوغان در یک نشست با رسانه ها در استانبول تاکید کرد که ترکیه حاضر نیست با "تروریستها" بر سر یک میز بنشیند. ترکیه و شبه نظامیان متحدش چند روزی است که مناطق شمال شرق سوریه را مورد حمله قرار داده‌اند.
آمریکا هشدار داده که به دنبال ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه آماده وضع تحریم‌های جدیدی علیه این کشور است.
همزمان رسانه‌های کرد می‌گویند جنگنده‌های ترکیه اردوگاه آوارگان در عین عیسی را بمباران کرده و مسئولان اردوگاه "برای نجات جان غیرنظامیان، به ساکنان اردوگاه از جمله خانواده‌های اعضای داعش اجازه خروج داده‌اند."
به گفته تلویزیون کردستان ٢٤ مستقر در اربیل، جنگنده‌های ترکیه پس از بمباران اردوگاه، بمباران راه‌های مرتبط به عین عیسی را آغاز کرده‌اند.
همین منبع خبر داده که شماری از خانواده‌های داعش به این ترتیب از اردوگاه خارج شده‌اند اما اشاره ای به شمار قربانیان این حمله نکرده است.
نیروهای دموکراتیک سوریه پیشتر گفته بودند چون نفر کافی ندارند نگهبانی از مظنونان داعش برایشان "اولویت" ندارد، از این رو دهها تن از اعضای خانواده‌های شبه‌نظامیان داعش، از اردوگاه‌ها "گریخته‌اند."
نیروهای دموکراتیک سوریه از شبه‌نظامیان کرد و عرب با محوریت کردها تشکیل شده و خط مقدم نبرد با داعش در سوریه بوده‌اند. بعد از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه ارتش ترکیه از چهارشنبه حمله به این نیروها را آغاز کرده است.
ترکیه قصد دارد منطقه‌ای "امن" به طول ٤٨٠ کیلومتر و عمق ٣٢ کیلوتر در مرز خود با سوریه ایجاد کند و در آن با احداث روستا و شهرک یک تا دو میلیون آواره سوری را اسکان دهد. به گفته کاخ سفید ترکیه همچنین مسئولیت اردوگاه‌های داعشی‌های اسیر را به عهده خواهد گرفت.
ترکیه پیشتر گفته بود قصد دارد نیروهای دموکراتیک سوریه را از مرز دور کند. دولت این کشور یگان‌های مدافع خلق، یکی از اصلی‌ترین گروه‌های نیروهای دموکراتیک سوریه را "تروریست" و مرتبط به حزب کارگران کردستان پ‌ک‌ک می‌داند. یگان‌های مدافع خلق این اتهام را تکذیب می‌کنند. آمریکا هم این موضع ترکیه را قبول ندارد.
به گزارش رسانه‌های کرد، حملات هوایی و آتش‌باری ترکیه در شمال شرقی سوریه تاکنون باعث آواره شدن ١٩٠ هزار نفر شده در حالی که سازمان ملل این رقم را حدود صد هزار می‌داند.
ویدئوی یک مادر کرد سوری انعکاس گسترده‌ای داشته است. او که بچه بیمارش را در آغوش داشت به گزارشگری گفت از بمباران کوبانی گریخته و بچه‌اش در حال مرگ است چون شیر ندارد و از شوهرش که برای جنگ با نیروهای ترکیه رفته هم خبری ندارد.
به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه که مقرش در بریتانیا است، تلفات کردهای سوریه در نبرد با ارتش ترکیه به ۱۰۴ تن رسیده اما رویترز به ٤٥ کشته و ١٥٠ زخمی اشاره می‌کند.

جنگ در 'دو جبهه'

پس از حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه، داعش کارزاری را علیه نیروهای تحت رهبری کردها آغاز کرده و مسئولیت انفجاری مرگبار در رستورانی در قامشلی -شهر کردنشین سوریه- را به عهده گرفته است.
سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه می گویند در زندانی در حومه شهر حسکه که در کنترلشان بود بمب کارگذاری شده در خودرو منفجر شده و بعد نیروهای داعش شروع به تیراندازی به زندان کرده‌اند.
در همین حال به گفته هلال احمر کردستان، تنها نهاد غیردولتی فعال در شمال سوریه، گروه‌های مسلح مورد حمایت ترکیه چهار نفر از امدادگران این سازمان را در تل ابیض ربوده و اطلاعی از سرنوشت آنها نیست.
نیروهای مورد حمایت ترکیه در نزدیکی تل ابیضحق نشر عکسAFP
Image captionنیروهای مورد حمایت ترکیه در نزدیکی تل ابیض
نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گویند اکنون باید در دو جبهه بجنگند، یکی با داعش، یکی با ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت آن.
آنها ترکیه را متهم می‌کنند که نیروهای نهفته و فعال داعش را با عنوان "ارتش ملی" سوریه علیه کردها به کار گرفته‌اند.
آنها همچنین می گویند توان مقاومت در مقابل فناوری پیشرفته ارتش ترکیه -دومین ارتش بزرگ ناتو- را ندارند. یکی از سخنگویان این نیروها گفت نمی‌تواند قول بدهد که مانع ورود نیروهای ترکیه به شهرهای کرد خواهند شد اما قول تا آخر مقاومت کنند و در صورت از دست رفتن شهرها اجازه ندهند که نیروهای ترکیه احساس امنیت کنند.
یک گروه محلی فعال در شهر رقه نیز خبر داده که این شهر "بتدریج دارد قتل عام می‌شود." این گروه همچنین می‌گوید "هورین خلف" زن سیاستمدار کرد سوری را گروه "احرار شرقی" که تحت حمایت ترکیه است همراه "چند رهبر محلی دیگر" در قامشلی اعدام کرده و از جسدهای آنها سوء استفاده شده است. احرار شرقی این گزارش را تکذیب کرده است.
روشن نیست آیا این همان گزارش دیروز اعدام اسیران است یا حادثه‌ای است جداگانه. دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است می‌گوید اعدام‌های سریع در همان روز در جنوب تل ابیض صورت گرفته و خانم خلف هم جزء کشته‌شدگان بوده است.
از دیروز ویدئوی دلخراشی در شبکه‌های اجتماعی در گردش است -که به تایید کردها و خبرنگاران بین‌المللی رسیده- و نشان می‌دهد شورشیان تحت حمایت ترکیه پس از محاکمه‌ای بسیار مختصر اسیران خود را اعدام می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر