ایران نیوز

چهارشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۳

اشتاین‌مایر در دیدار با اردوغان بر منافع مشترک تاکید کرد


 
اشتاین‌مایر در دیدار با اردوغان تنها درباره اختلافات میان دو کشور گفت‌وگو نکرد. رئیس جمهور آلمان همچنین بر اهمیت "اهداف مشترک" و ضرورت بهبود مناسبات فیمابین تاکید نمود. اردوغان خواستار صادرات بیشتر تسلیحات آلمان شد.

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) در آنکارا دیدار کردند. سفر سه روزه رئیس جمهوری آلمان به ترکیه به مناسبت صدمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک بین دو کشور صورت گرفت.

به گزارش رسانه‌های آلمان، گفت‌وگوی بین دو رئیس جمهوری سه برابر طولانی‌تر از آنچه برنامه‌ریزی شده بود به طول انجامید.

هنگامی که روسای جمهور دو کشور در مقابل نمایندگان خبرگزاری‌ها ظاهر شدند، اشتاین‌مایر سعی کرد بر منافع مشترک هر دو کشور تأکید کند. او گفت: «ما به یکدیگر نیاز داریم. این امر به ویژه در پس زمینه درگیری در خاورمیانه صادق است». اشتاین‌مایر همچنین تاکید کرد که باید "اهمیت جدیدی به روابط آلمان و ترکیه داد".

اختلافات بر سر جنگ غزه

میان مواضع ترکیه و آلمان بر سر جنگ غزه و حمله حماس به اسرائيل اختلافات جدی وجود دارد. اشتاین مایر با اشاره به این اختلافات گفت: "اگرچه ممکن است درباره بسیاری از چیزها نظر یکسانی وجود نداشته باشد"، اما "گفت‌وگو درباره اهداف مشترک" برای او مهمتر است؛ از جمله "بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه و جلوگیری از کشیده شدن آتش جنگ به کل خاورمیانه".

رئیس جمهور آلمان از اردوغان خواست تا از روابط خود در منطقه، یعنی با حماس، برای آزادی گروگان‌ها استفاده کند. اردوغان انتقادات تند همیشگی خود را از اسرائیل بیان کرد، اما از مواضع قبلی خود فراتر نرفت. او از این که اشتاین‌مایر با بهبود روابط میان دو کشور موافق است، ابراز خشنودی کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه از آلمان خواست که محدودیت‌های خود در صادرات تسلیحات به کشورش را "به طور کامل لغو کند". اشتاین‌مایر به طور غیرمستقیم به ضرورت حاکمیت قانون در ترکیه اشاره کرد و به جای انتقاد از عدم آن در این کشور، گفت که این مسئله "شرط سرمایه‌گذاری و بهبود روابط با اتحادیه اروپا" است. او برای ترکیه "یک توسعه دموکراتیک و البته اروپا محور" آرزو کرد.

رئيس جمهور آلمان در سفر به ترکیه، قبل از دیدار رسمی با اردوغان در پایتخت با شهردار استانبول که مهم‌ترین چهره اپوزیسیون ترکیه است ملاقات کرده بود. او در جریان این سفر دستاوردهای ماندگار مهاجران ترک در آلمان را ستود و خاطرنشان کرد که دولت آلمان مهم‌ترین یاری دهنده در بازسازی ویرانی‌های زلزله زمستان فوریه ۲۰۲۳ در ترکیه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر