ایران نیوز

چهارشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۳

جو بایدن پس از امضای مصوبه کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین: پوتین دوباره شکست خورد


 
به دنبال تصویب بسته کمک مالی به اوکراین و اسرائیل در مجلس نمایندگان و مجلس سنا ایالات متحده، رئیس‌جمهور این کشور لایحه یاد شده را امضا کرد.

بسته کمکی ایالات متحده آمریکا که اول فروردین در مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تصویب شد، شامل ۶۱ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین، ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل، یک میلیارد دلار برای کمک به مردم غزه و هشت میلیارد دلار برای حمایت از تایوان در برابر تهدیدات چین در اقیانوس هند و آرام است.

مجلس سنا نیز شامگاه سه‌شنبه این بسته‌های کمکی را تصویب کرد و جو بایدن روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت بعد از امضای این لایحه گفت بسته کمکی جدید به شرکای آمریکا امکان دفاع از حق حاکمیتی خود در برابر تهدیدها را می‌دهد.

او گفت یک میلیارد دلار اولیه برای تامین تسلیحات برای اوکراین را تایید کرده و انتقال این تسلیحات ظرف چند ساعت آغاز خواهد شد.

بسته کمک اولیه شامل وسایل نقلیه، مهمات دفاع هوایی استینگر، مهمات اضافی برای سیستم‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا، مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری، مهمات ضد تانک «تاو» و «جاولین» به همراه تسلیحات دیگر خواهد بود تا بلافاصله در میدان نبرد به روسیه مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تصریح کرد تصویب بسته کمکی در کنگره خاطرنشان می‌کند که وقتی ما به رغم اختلافاتمان دور هم جمع می‌شویم، آمریکا توان چه کاری را دارد.

نمایندگان کنگره اول اردیبهشت‌ماه، با وجود مخالفت شدید نمایندگان افراطی جمهوری‌خواه این لوایح را تصویب کرده بودند و آقای بایدن نیز به این موضوع اشاره کرده و جمهوری‌خواهان وفادار به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و رقیب آقای بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را به خاطر معطل کردن تصویب بسته یاد شده برای چند ماه، سرزنش کرد.

او گفت تصویب بسته جدید کمکی پیامی مستقیم به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است که ارتش او دستاوردهایی در اوکراین داشته است: «او (پوتین) دوباره شکست خورد. آمریکا در کنار دوستانش می‌ایستد. ما در برابر هیچ کس، هیچ کس، خصوصا پوتین تعظیم نمی‌کنیم».

جو بایدن همچنین لایحه جداگانه‌ای را روز چهارشنبه امضا کرد که بر اساس آن شرکت «بایت‌دنس» چین ۹ ماه تا یک سال فرصت دارد تا مالکیت اپلیکیشن محبوب ویدیوهای کوتاه «تیک‌تاک» را واگذار کند، در غیر این‌صورت این پلتفرم محبوب توسط دولت آمریکا ممنوع می‌شود.

برخی از قانونگذاران و منتقدان شبکه اجتماعی تیک‌تاک در‌ ایالات متحده، استدلال کرده‌اند که دولت چین می‌تواند این شرکت را مجبور به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران آمریکایی کند.

در صورت ممنوعیت این پلتفرم، فروش و ارائه خدمات به اپلیکیشن‌های شرکت «بایت‌دنس» در فروشگاه‌های اپل، گوگل و غیره غیرقانونی خواهد شد، اما ممنوعیتی برای استفاده شخصی کاربران آمریکایی از این پلتفرم اعمال نخواهد شد.

حدود ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی تیک‌تاک استفاده می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر