ایران نیوز

چهارشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۳

وزیر دفاع اسرائیل: نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان کشته شده‌اند


 
در ادامه تشدید تبادل آتش بین گروه حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در مرزهای دو کشور، روز چهارشنبه جنگنده‌های اسرائیلی به حدود ۴۰ هدف در جنوب لبنان حمله کردند و حزب‌الله نیز به سوی یک روستای مرزی اسرائیل راکت کاتيوشا شلیک کرد.

از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در نوار غزه در روز ۱۵ مهر، درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در حد بی‌سابقه‌ای تشدید شده و خطر گسترش جنگ در منطقه را افزایش داده است.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت گفت اهداف حملات هوایی این کشور مناطق اطراف روستای عیتا الشعب واقع در عمق سه کیلومتری خاک لبنان بوده است که انبارهای تسلیحاتی و زیرساخت‌های حزب‌الله لبنان در آنجا قرار دارد و شبه‌نظامیان این گروه در آن تردد دارند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پس از حضور در جلسه عملیاتی در مقر سرفرماندهی نیروهای شمالی اسرائیل گفت: «عملیات تهاجمی ارتش اسرائیل در جنوب و سایر نقاط لبنان ادامه دارد و نتایج این عملیات بسیار چشمگیر بوده است.»

او افزود که نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

یک مقام حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، ادعای وزیر دفاع اسرائیل را «کاملا بی ارزش» توصیف کرد و گفت هدف آن فقط تقویت روحیه اسرائیلی‌ها است.

او خاطر نشان کرد که حزب‌الله لبنان همواره عکس و زندگینامه نفرات خود را که در جنگ کشته شده‌اند، منتشر می‌کند.

روز چهارشنبه حزب‌الله لبنان مراسم خاکسپاری حسین علی غزقول، یکی از فرماندهان میدانی این گروه را که در روزهای گذشته در حملات اسرائیل کشته شد، برگزار کرد.

حسن فضل‌الله، یکی از اعضای ارشد حزب‌الله در این مراسم گفت که حسین علی غزقول در توسعه توان پهپادی و موشکی این گروه و ارتقاء نبرد با اسرائیل «به فاز جدیدی» نقش مهمی ایفا کرد.

روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت حزب‌الله لبنان با پهپاد به یک پایگاه نظامی اسرائیل در شمال بندر عکا حمله کرد که عمیق‌ترین حمله این گروه در اسرائیل از زمان شروع دور جدید درگیری‌ها بین دو طرف همزمان با جنگ در نوار غزه است.

به نظر می رسد که این درعین حال پیچیده ترین حمله حزب‌الله لبنان به خاک اسرائیل در شش ماهه گذشته بود.

در این عملیات ابتدا تعدادی پهپاد برای مشغول کردن سامانه دفاع ضد هوایی اسرائیل به آسمان آن کشور فرستاده شد و همزمان تعداد دیگری پهپاد مملو از مواد منفجره به سوی پایگاه نظامی در شمال بندر عکا به پرواز درآمد.

روز چهارشنبه نیز حزب‌الله لبنان در واکنش به حملات جنگنده‌های اسرائیلی به سوی روستای شومرا در شمال اسرائیل کاتیوشا شلیک کرد.

گزارش‌ها حاکی است که در حملات هوایی اسرائیل در روز سه‌شنبه به منطقه حانین در شهرستان بنت جبیل، واقع در جنوب لبنان، دست کم دو نفر از جمله یک دختر ۱۱ ساله کشته شده اند.

از آغاز دور جدید درگیری‌ها در اواسط مهر ماه حدود ۲۵۰ شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان در حملات اسرائیل به لبنان و حدود ۳۰ نفر دیگر نیز در حملات اسرائیل به سوریه کشته شده اند.

این آمارها روی هم رفته نشان می‌دهند که تعداد تلفات این گروه از جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل فراتر رفته است.

در شش ماه گذشته بیش از ۷۰ غیرنظامی لبنانی نیز در حملات اسرائیل کشته شده و از سوی دیگر در مجموع ۱۸ اسرائیلی، شامل نظامیان و غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر