ایران نیوز

دوشنبه، اردیبهشت ۱۷، ۱۴۰۳

ارتش اسرائیل دستور تخلیه بخش هایی از رفح را صادر کرد؛ وحشت در رفح، اعتراض سازمان های امدادگر

 


آخرین خبرها بعد از دستور اسرائیل به تخلیه بخش هایی از رفح

آژانس کودکان سازمان ملل روز دوشنبه گفت “هیچ جای امنی برای ۶۰۰۰۰۰ کودک رفح در غزه وجود ندارد.” یونیسف در بیانیه ای اعلام کرد: «با صدها هزار کودک مجروح، بیمار، دارای سوء تغذیه، آسیب دیده یا معلول در رفح، یونیسف خواستار عدم جابجایی اجباری کودکان و حفاظت از زیرساخت های حیاتی است که کودکان به آن احتیاج دارند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت دستورات اسرائیل برای  انتقال فلسطینیان از رفح غیرانسانی است و آنها را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد. ولکر تورک، در این باره گفت: “غزه همچنان مورد اصابت بمب ها، بیماری ها و حتی قحطی قرار دارد و امروز به مردم غزه گفته شده است باید بار دیگر با گسترش عملیات نظامی اسرائیل از رفح نقل مکان کنند. “این غیر انسانی است.”

شورای پناهندگان نروژ اعلام کرد حمله به رفح می تواند منجر به مرگبارترین مرحله این درگیری شود. فارج یان اگلاند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژی (NRC) گفت: «حمله نظامی اسرائیل در رفح می‌تواند منجر به مرگبارترین مرحله این درگیری شود و رنج وحشتناکی را به حدود ۱.۴ میلیون غیرنظامی آواره در منطقه تحمیل کند.» دستورات جابه‌جایی امروز اسرائیل به هزاران غزه ای که آنها را به سمت مواسی هدایت می‌کند، فراتر از هشدار است. “این منطقه در حال حاضر بیش از حد گسترده و فاقد خدمات حیاتی است. این منطقه فاقد ظرفیت برای اسکان تعداد افرادی است که در حال حاضر به دنبال پناهندگی در رفح هستند، بدون تضمین ایمنی، اسکان مناسب یا بازگشت پس از پایان جنگ برای کسانی که مجبور به جابجایی هستند امکان ندارد.”

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد این کشور به اسرائیل نسبت به هدف قرار دادن رفح به عنوان بخشی از آنچه که یک کارزار “خونین و سیستماتیک” برای یورش به تمام مناطق غزه و آواره کردن شهروندانش خوانده است، هشدار داده است.


فلسطینی ها از رفح فرار می کنند تا از نو در جاهای دیگر پناه بگیرند

خبرنگاران رویترز گزارش می دهند گزارش می دهند که از ترس بمب های اسرائیل، غیرنظامیان فلسطینی روز دوشنبه از اردوگاه های خیمه زده یا خانه های دسته جمعی از رفح خارج شده و پیش از حمله احتمالی ارتش اسرائیل به جاهای دیگری در نوار غزه پناه می بردند.

اسرائیل دستور تخلیه داد

ارتش اسرائیل به فلسطینی‌های ساکن رفح در جنوب غزه دستور داده است تا بخش‌هایی از این منطقه را به طور موقت ترک کنند. به گزارش کارشناسان این دستور نشان‌دهنده نزدیکی حمله زمینی است. به فلسطینی ها گفته شده است به موواسی، یک منطقه انسان‌دوستانه تعیین‌شده توسط اسرائیل در نزدیکی ساحل، بروند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه از ده‌ها هزار فلسطینی در شهر رفح خواست تا این منطقه را ترک کنند. این اقدام نشان‌دهنده احتمال قریب‌الوقوع حمله زمینی‌ای است که پیشتر وعده داده شده بود.

آسوشیتدپرس می نویسد، این دستور تلاش‌های میانجیگران بین‌المللی، از جمله رئیس سیا، برای دستیابی به آتش‌بس را پیچیده‌تر می‌کند. گروه حماس و قطر، میانجی اصلی، هشدار داده‌اند حمله به رفح ممکن است مذاکرات را مختل کند و آمریکا نیز بارها از اسرائیل خواسته است تا از این حمله خودداری کند.

با این حال، اسرائیل رفح را به‌عنوان آخرین سنگر مهم حماس پس از هفت ماه جنگ توصیف کرده و رهبران این کشور بارها اعلام کرده‌اند این حمله برای شکست دادن گروه حماس ضروری است.

سرهنگ دوم نداف شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل، اظهار داشت حدود ۱۰۰ هزار نفر به منطقه انسان‌دوستانه‌ای به نام موواسی هدایت می‌شوند. او اضافه کرد اسرائیل در حال آماده‌سازی “عملیاتی با دامنه محدود” است، اما مشخص نکرد آیا این حمله آغاز یک تهاجم گسترده‌تر به این شهر است یا خیر.

وی افزود نقشه منطقه تخلیه به همراه اعلامیه‌های هوایی، پیامک‌ها و رادیوها در اختیار مردم قرار گرفته است تا منطقه مورد نظر را ترک کند. به گفته شوشانی، اسرائیل کمک‌های انسان‌دوستانه در موواسی از جمله بیمارستان‌های صحرایی، چادر، غذا و آب را گسترش داده است.

این اقدام ارتش اسرائیل با هشدار سازمان ملل در خصوص آسیب احتمالی به بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی در رفح روبه‌رو شده است. بیش از ۱.۴ میلیون فلسطینی در شهر و اطراف آن ساکن هستند و بسیاری از آن‌ها برای فرار از حمله‌های اسرائیل مجبور به جابجایی شده‌اند. سازمان امدادی آنروا نیز از احتمال افزایش رنج و مرگ غیرنظامیان خبر داده و اعلام کرده حتی در صورت حمله، تا حد امکان در رفح باقی خواهد ماند.

گذرگاه مرزی رفح مصر همچنان باز بوده و فشارهای آمریکا، مصر و قطر برای دستیابی به آتش‌بس همچنان ادامه دارد. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته اعلام کرد ارتش با یا بدون توافق آتش بس برای نابود کردن حماس به جنگ ادامه خواهد داد.

نتانیاهو ضمن متهم کردن حماس به کارشکنی در توافق تبادل گروگان‌ها، از خنثی کردن عملیات شبه‌نظامیان در تلاش برای بازپس‌گیری غزه خبر داد.

آسوشیتدپرس می نویسد: بسیاری از فلسطینی‌ها در رفح در مواجهه با دستور تخلیه، بین رفتن و ماندن مردد هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر