ایران نیوز

یکشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۳

اقلیم کردستان، همچنان جذاب برای شرکتهای نفتی جهان

بحران تصرف مناطقی از عراق توسط داعش و تشدید اختلافات میان اربیل و بغداد نیز نتوانسته است شرکتهای نفتی جهان را از فعالیت در اقلیم کردستان و استخراج نفت از ذخایر 45 میلیارد بشکه ای نفت آن بازدارد.
به گزارش کردپرس به نقل از بلومبرگ، ذخایر 45 میلیارد بشکه ای نفت خام اقلیم کردستان عراق بیشتر از کل منابع نفتی آمریکا است و این منطقه نسبت به سایر مناطق عراق از ثبات نسبی برخوردار است. بحران اخیر حضور داعش در این کشور و نیز تشدید بی سابقه اختلافات میان اربیل و بغداد هم نتوانسته است غولهای نفتی جهان را از حضور در این منطقه باز دارد. کارشناسان نفتی ونیز روسای شرکتهای عظیم نفتی جهان هم نسبت به آینده صنعت نفت در اقلیم کردستان اظهار خوش بینی می کنند.
برایان گالافر، تحلیلگر نفت در موسسه انوستیکس. پی ال. سی در لندن به بلومبرگ گفته است:« کردستان( عراق) منابع مختلف دارد و آن را به خوبی اداره می کند. احتمالا کردها در دراز مدت برنده تحولات اخیر در عراق خواهند بود.»
به نوشته بلومبرگ حضور بیش از 20 شرکت بزرگ و کوچک نفتی خارجی در اقلیم کردستان از جمله غولهایی مانند اکسون موبیل،شورون آمریکا و توتال فرانسه نشان از جذابیت نفتی اقلیم کردستان برای آنها دارد.
اما برخی منابع هم به مشکلات صنعت نفت در اقلیم کردستان اشاره می کنند. موسسه استانفورد. سی برنستین در گزارشی پیرامون مشکلات بر سر راه توسعه نفت اقلیم کردستان نوشت:« مسئله این نیست که اقلیم کردستان چه قدر نفت دارد بلکه مسئله اصلی  تبدیل نفت به پول در این منطقه محصور است؛ موانع توسعه اقلیم کردستان فیزیکی نیست بلکه ژئوپلتیک است.»
برخی شرکتهای نفتی مولفه امنیت اقلیم کردستان را دلیل مهمی برای ادامه حضور خود در اقلیم کردستان عنوان می کنند.امانوئل دو گولبن، یکی از مدیران شرکت توتال فرانسه به بلومبرگ گفته است:« در حال حاضر اقلیم کردستان منطقه ای امن برای انجام عملیات نفتی در عراق است و ما به فعالیت خود در این منطقه ادامه می دهیم.»
MOL Nyter که یک شرکت بلغارستانی است و از سال 2007 وارد فعالیت نفتی در اقلیم کردستان شده است، اخیرا اعلام کرده است به دلیل اعتماد به ثبات و امنیت اقلیم کردستان می خواهد دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای خود را در اربیل برپا کند.
سزا بولکس فرنسز، مدیر ارشد این شرکت به بلومبرگ گفته است:« انتظار نمی رود تغییری در فعالیتهای نفتی ما و نیز روابط مثمر ثمر با اقلیم کردستان بوجود بیاید؛ اقلیم کردستان از خودمختاری گسترده در عراق بهره می برد و نیروهای امنیتی، پلیس و وزارتخانه های مختص به خود را دارد.»
شرکت جنل انرژی که از سوی رئیس سابق شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم اداره می شود و نفت استخراج شده  این شرکت در اقلیم کردستان  روزانه  به84000 بشکه رسیده که بخشی از تولید آن به مصارف داخلی در اقلیم رسیده و بخشی هم به ترکیه صادر می شود، نسبت به ادامه صادرات نفت و بازگشت پول آن امیدوار است.
این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد:« اقلیم کردستان اولین محموله نفتی خود را فروخته است و اما انتظار داریم این روند ادامه یابد و صدور نفت تداوم داشته باشد.»
شرکت اکسون موبیل آمریکا نیز که از سال 2003 به قدرت گرفتن اقلیم کردستان پی برده بود در سال 2011 توجه خود را بر اقلیم کردستان عراق متمرکز کرد و جذابیتهای نفتی این منطقه باعث شد این شرکت قراردادی 20 ساله برای استخراج نفت از 6 بلوک نفتی با اقیم کردستان امضا کند. این شرکت اخیرا اعلام کرده است عملیات حفاری در دو بلوک نفتی را در این منطقه آغاز کرده است.
تحلیلگران سیاسی هم مولفه امنیت در اقلیم کردستان را در توجه شرکتهای نفتی جهان به اقلیم کردستان بی تاثیر نمی دانند. راجیو باهل، تحلیلگر مرکز نویس سکیوریتیز در لندن در این باره به بلومبرگ می گوید:« اقلیم کردستان از ثبات بیشتری نسبت به جنوب عراق برخوردار است و توانایی تبدیل منابع خود را به پول دارد. شرکتهای نفتی که در این منطقه مشغول فعالیت هستند از مواهب آن برخوردار خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر