ایران نیوز

یکشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۳

هوشیار زیباری: عراق یک ماه‌ فرصت دارد/ هنوز وزیر خارجه هستم

هوشیار زیباری که عضویت وی به عنوان وزیر خارجه در دولت عراق به حال تعلیق در آمده گفت: من همچنان عضوی در کابینه عراق هستم و به زودی به بغداد باز می‌گردم؛ چرا که من پیش از آنکه وزیر باشم مسئول و یکی از رهبران ائتلاف کردستانی هستم و بغداد پایتخت همه ما عراقی‌هاست،اما در عین حال ما به تصمیم رهبران خود پایبندیم.
به گزارش خبرگزاری کردپرس هوشیار زیباری در مصاحبه تلفنی با روزنامه «الشرق الاوسط » لندن افزود که‌ هنوز عضو دولت عراق است و هر زمان ممکن است به بغداد بازگردد و آنچه که اخیرا در مورد برکناری وی رخ داد، در واقع محدود کردن شرکت وی در نشست‌های هیئت دولت بود که در واکنش به اظهارات نوری مالکی نخست وزیر عراق علیه اقلیم کردستان مبنی بر تشکیل اتاق عملیات مشترک با داعش و القاعده، صورت گرفت.
وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره برکناری وی از وزارت خارجه عراق افزود: برکناری وزیر جز اختیارات نخست وزیر نیست، بلکه مجلس باید با آن موافقت کند. نمایندگان همپمانی کردستانی همچنان در مجلس عراق حضور دارند و ما در واقع خودمان در اعتراض به اظهارات مالکی شرکت در هیئت وزیران را متوقف کردیم.
زیباری که در اربیل به سر می‌برد، در مورد انتخاب رئیس مجلس، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق گفت: انتخاب رئیس مجلس نمایندگان، گام مهمی در راستای ادامه پروسه سیاسی در عراق است.
زیباری تاکید کرد: اوضاع عراق اکنون به سمت درستی به پیش می رود و انتخاب رئیس مجلس و دو معاون وی اقدام و نقطه آغاز خوبی است .
وی ضمن ابراز خرسندی نسبت به مشارکت اهل تسنن در مجلس نمایندگان عراق گفت: عراق یک ماه یا بیشتر را پیش رو دارد و ما در این مدت یا به وحدت و ثبات می‌رسیم یا شاهد مشکلات بزرگتری از جمله تنش و آشوب خواهیم بود.
وی اظهارات عزت‌الدوری معاون اول رئیس جمهور مخلوع عراق مبنی بر ورود گروه حامی او به عراق و نزدیک شدن آنان به بغداد را چیزی جز تهدید ندانسته و تاکید کرد که بغداد امن است و به راحتی نمی‌توان به آن نزدیک شد و تدابیر امنیتی گسترده‌ای در اطراف بغداد و فرودگاه آن اتخاذ شده است.
وی گفت: همپیمانی کردستانی نیز نامزد ریاست جمهوری را از حزب جلال طالبانی معرفی خواهد کرد و یک ماه پس از انتخاب رئیس جمهور نیز مجلس نمایندگان باید نخست وزیر عراق را انتخاب کند.
زیباری در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اینکه مشارکت اهل سنت درمجلس، بیانگر مشارکت تمام گروه‌های سیاسی است، افزود: موضوع مهم و دشوار اکنون انتخاب نخست وزیر عراق است.
وی تصریح کرد: مرجعیت نجف اشرف و آیت‌الله سیستانی برای نخست وزیر شروطی را در نظر گرفته‌اند که از جمله این شروط نخست‌وزیر باید از اشتباهاتی که در گذشته در مدیریت کشور صورت گرفته، بپرهیزد، مرجعیت همچنین بر ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت تمام جریان های سیاسی و احزاب عراقی از جمله عرب های اهل سنت و پذیرش شیعیان و اهل تسنن و کُردها در دولت آینده تاکید کرده، بنابراین هر کس حائز این شروط باشد، نخست وزیر خواهد شد.
زیباری یادآور شد که اکنون فراکسیون‌های شیعه سرگرم بحث و رایزنی در خصوص انتخاب نامزد خود هستند.
وی با قدردانی از مشارکت اهل تسنن در انتخاب رئیس مجلس عراق گفت: عراق یک ماه و یا کمی بیشتر مهلت دارد تا به وحدت و ثبات دست یابد. ما همه در مبارزه با تروریسم شرکت می‌کنیم ،اما مسایل دیگر در کشور بزرگترین چالش است که بیش از همه احتمال بروز هرج و مرج در کشور را تقویت می کند.
وی در این خصوص توضیح داد: اکنون کشور به دلیل حملات داعش و سایر گروه‌های تروریستی به مناطق متعدد عراق با بحران واقعی روبرو شده و در این شرایط عراق با تعدادی از کشورهای دوست و برادر برای ایجاد ثبات و امنیت در کشور تلاش می کنند و درصدد تحقق این هدف از طریق مبارزه با تروریسم و گروه‌هایی که از مرز سوریه وارد عراق شده‌اند، می باشد.
زیباری در مورد تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر عراق گفت: همپیمانی ملی شیعه باید با معرفی نامزد نخست‌وزیری به این موضوع پایان دهد و در این خصوص آمریکا و ایران و نیز برخی از کشورهای عربی دوست، میانجیگری و حمایت های فراوانی انجام داده اند.
وی گفت: به هر حال مرحله آینده برای عراق دشوار و سرنوشت ساز خواهد بود، بنابراین چاره‌ای جز توافق بر سر گزینه های قابل قبول وجود ندارد.
زیباری اوضاع امنیتی عراق را متشنج توصیف کرده و گفت: دولت عراق اکنون با به ویژه با توجه به سیطره داعش و گروه‌های مسلح بر مناطق گسترده‌ای و برخی از استان‌ها با فشارهای زیادی روبرو است، بنابراین با توجه به مشکلاتی که اهالی برخی از این استان‌ها با دولت فدرال دارند، باید هر چه زودتر اوضاع سیاسی را به طور ریشه‌ای سروسامان داد. به عبارت بهتر باید گفت به منظور جلوگیری از بروز هرج و مرج باید بدون وقفه و مانع تراشی پروسه سیاسی را ادامه داد.
وی با اشاره به کاهش اختلافات بین بغداد و اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: روند اوضاع بین دو طرف در مسیر آرام شدن پیش می‌رود و از شدت اظهارات تند رسانه‌ای کاسته شده و همپیمانی کردستانی نیز با حضور در عرصه سیاسی عراق با هدف تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت تمام گروه‌های عراقی بر اساس قانون اساسی موافقت کرده است.
زیباری تاکید کرد: من به بغداد بازخواهم گشت، زیرا پیش از اینکه وزیر خارجه عراق باشم، یکی از مسئولان و یکی از اعضای برجسته همپیمانی کردستانی هستم و بغداد پایتخت ماست و هر لحظه ممکن است به آنجا بازگردم، به اضافه اینکه ما به تصمیمات رهبران خود پایبند هستیم.
وی با اشاره به اینکه مالکی شروطی را برای نامزدی ریاست جمهوری عراق مطرح کرده است، گفت: شروط ریاست جمهوری در قانون اساسی عراق ذکر شده و این قانون اساسی است که نخست وزیر آینده را مشخص خواهد کرد.
وی سفر اخیر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به عراق را اقدامی دوستانه برشمرد و گفت: در این دیدار در مورد بسیاری از مسائل به طور مفصل بحث و تبادل نظر کردیم و وارد جزییات مسائل شدیم.
وی همچنین اظهار داشت: سفر شکری چشم‌انداز مثبتی دارد، زیرا وی با تمام جریان های سیاسی عراق دیدار و تاکید کرده که مصر در برابر همه جریان ها در عراق موضع یکسان دارد، ولی نکته مهم پشت سرگذاشتن شرایط دشوار کنونی است.
هوشیار زیباری در خصوص برگزاری همه‌پرسی برای اعلان استقلال اقلیم کردستان نیز گفت: موضوع برگزاری همه‌پرسی به پارلمان اقلیم کردستان که نماینده ملت کُرد است مربوط می شود و این مجلس است که باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر